رونمایی کتاب «دریاچه ارومیه» توسط وزیر نیرو
رونمایی کتاب «دریاچه ارومیه» توسط وزیر نیرو
در آستانه فرا رسیدن «روز ملی دریاچه ارومیه» و در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره نیرو رسانه، کتاب «دریاچه ارومیه» توسط وزیر نیرو رونمایی شد.

به‌گزارش نبض انرژی، این کتاب اولین بخش از مجموعه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته بر روی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اطراف آن است که توسط انتشارات ایران‌شناسی به چاپ رسیده است.
این کتاب برون‌داد بررسی‌های میدانی و مطالعاتی است که بر نتایج پایش لیمنولوژیکی و بیولوژیکی پیکره اصلی و تالاب‌های اطراف استوار است و در سرفصل‌های جداگانه به جغرافیای طبیعی، لیمنولوژیکی دریاچه ارومیه، پایش برخط (online) داده‌های اقلیمی، پوشش گیاهی و پرنده‌شناسی پرداخته و نخستین دفتر از مطالعاتی است که بناست در آینده نزدیک چاپ شود.
کتاب، گامی مؤثر برای جست و جوی گذشته و بیان شرایط امروز محسوب می‌شود و بستری برای درک بهتر شرایط بوم‌شناسی دریاچه ارومیه و تالاب‌های وابسته به آن را فراهم آورده است.
گفتنی است انجام مطالعاتی با این گستره مکانی و پوشش جامع و متمرکز برای یک دوره زیستی، توسط کارشناسان داخلی و خارجی در دریاچه ارومیه سابقه نداشته و این بررسی با چنین سطح علمی و تنوع داده‌ای برای اولین بار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شکل عملی به خود گرفته است.
این کتاب اطلاعات حاصل از پایش یک‌ساله را که بخش‌هایی از آن همچنان ادامه دارد، برای قضاوت و تصمیم‌گیری صحیح و کارآمد برای مدیریت تالاب‌های دریاچه ارومیه و مناطق اکولوژیکی اطراف آن را در اختیار متخصصان و مدیران کشور قرار می‌دهد.
این مجموعه محصول تحقیقات و مطالعاتی است که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران آن را راهبری نموده و با عاملیت شرکت مشاور آبان پژوه منتشر شده است.
لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت تمرکز بر احیای دریاچه ارومیه، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند به عنوان «روز ملی دریاچه ارومیه» تعیین شده است.

  • منبع خبر : وزارت نیرو