چگونه می‌توان با بحران کم‌آبی مقابله کرد؟
چگونه می‌توان با بحران کم‌آبی مقابله کرد؟
کمبود آب در آستانه تبدیل‌شدن به یک بحران جهانی آب است، اگر همچنان در این زمینه تدابیری اندیشیده نشود، زندگی ما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حبیبه رحیمیان-  امروزه اکثر کشور‌ها منجمله ایران به دلیل کاهش بارندگی و مصارف بی‌رویه در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع و کشاورزی با کمبود آب مواجه است و متاسفانه بحران کم‌آبی روزبه روز در کشور تشدید می‌شود. این مهم نیاز به تدوین برنامه و اتخاذ تدابیر هوشمند است.

براساس این گزارش باید یادآور شد که حدود ۷۰ درصد از سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد که سه درصد آن آب شیرین بوده که برای مصرف انسان‌ها مناسب است. حدود دو سوم از این میزان نیز در یخچال‌های طبیعی یخ زده قرار گرفته است و برای استفاده انسان‌ها در دسترس نیست.

یکی از دیگر حقایقی که در مورد این منبع جهانی وجود دارد این است که آب آشامیدنی سالم و تمیز، کمیاب است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تمام روز خود را برای جستجوی آن صرف می‌کنند. با این حال افرادی که به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارند عاقلانه از آن استفاده نمی‌کنند.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ همچنین دلایل اصلی بحران آب در ایران تنوع آب و هوایی زیاد، توزیع نامناسب آب و اولویت دادن به توسعه اقتصادی است. عدم برنامه ریزی مکانی مناسب، مدیریت نامناسب، تلاش برای توسعه نامناسب، اتخاذ تصمیمات نادرست در مورد تخصیص آب و عدم قیمت گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاوزان در بهینه سازی آبیاری. در نتیجه، ایران با مشکلات جدی آب در مقیاس محلی و ملی روبرو است، مثل افزایش تقاضای آب و کمبود آن، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، پایین آمدن کیفیت آب و افزایش فقدان اکوسیستم ها. نویسندگان مقاله بیان می‌کنند اکر زودتر این مشکلات حل نشود ممکن است در سال‌های آینده فجایع زیادی به بار بیاید. یکی از راه‌های حل مشکل کم آبی صرفه جویی در مصرف است.

براساس این گزارش روش‌های زیادی برای کمک به کاهش کمبود آب ازجمله، اصلاح الگو مصرف، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای گیاهان، افزایش بهره‌وری کشاورزی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سبز و خاکستری و همچنین تصفیه و بازیافت فاضلاب، ابداع فناوری‌های جدید صرفه جویی در آب و مناسب‌سازی قیمت آب ف بهبود حوضه آبریز و برداشت و مدیریت کلان اکوسیستم‌ها، ایجاد چارچوب‌های بین‌المللی و همکاری نهادی و پروژه‌های آب در کشور‌های در حال توسعه؛ انتقال فناوری وجود دارد و می‌توان مصرف آب را در کشور مدیریت کرد.

باید گفت که بحران آب یکی از مسائل حیاتی و جهانی است که زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و کنترل آن، نیازمند تلاش تمامی مردم جهان است. می‌توان متذکر شد که کمبود آب در آستانه تبدیل‌شدن به یک بحران جهانی آب است، اگر همچنان در این زمینه تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده نشود، زندگی ما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورها، مشاغل و جوامع به نیاز و میزان استفاده از آب خود توجه کرده و برنامه‌ریزی برای آینده را داشته باشند.