حمایت از دانش‌بنیان‌ها در حد شعار| نمایشگاهی که تنها به تفاهم‌نامه ختم شد
حمایت از دانش‌بنیان‌ها در حد شعار| نمایشگاهی که تنها به تفاهم‌نامه ختم شد
مسئولان نفتی ادعا دارند که نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان دارند؛ اما شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی امیدی به وعده وعید‌های آن‌ها ندارند. به گفته آنها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت بیشتر شبیه شعاری بوده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حبیبه رحیمیان- بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی به کار خود پایان داد که کوچکترین شباهتی به نمایشگاه بین‌المللی نداشت. بخاطر اینکه در این نمایشگاه جای شرکت‌های غول نفتی خالی بود. حتی در این نمایشگاه بی نظمی برنامه‌های خبری ستاد خبری بیشتر خودش را نشان می‌داد از سوی دیگر بی اطلاعی روابط عمومی وزارت نفت از حضور مدیران و البته فرار مسئولان از پاسخ گویی به خبرنگاران تنها بخشی از این حواشی بیست و ششمین نمایشگاه نفت بود.

براساس این گزارش اگر گریزی به نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی نیز بزنیم این مهم خیلی قابل توجه است که جای شرکت‌های قَدر نفتی در این نمایشگاه خالی بود. ناگفته نماند که تحریم کشور‌های بیگانه در این زمینه را نباید نادیده گرفت. باید به این نکته اذعان کرد که تنها نقطه قوت این نمایشگاه از سوی برگزارکنندگان که به عنوان دستاورد نمایشگاه معرفی می‌کنند، بیشتر امضای قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های مختلف در این نمایشگاه است.

همچنین در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امضا شد که طی سال‌های اخیر از نظر تعداد و ارزش تفاهم‌نامه و قرارداد، بی‌سابقه بود.

براساس این گزارش طبق گفته‌های وزیر نفت تاکنون بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد نفتی در دولت سیزدهم به امضا رسیده است. از طرفی برآورد تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های نفتی بر مبنای اسناد جدید در حال امضا نشان می‌دهد که به‌زودی رقم قرارداد‌های نفتی دولت سیزدهم از مرز ۲۷ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

طبق این گزارش بخش قابل‌توجهی از این تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد و به این ترتیب حضور حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت رقم خورد. اتفاقی که همسو با سیاست‌های کلان کشور و ذات صنعت نفت است.

باید گفت که مسئولان نفتی مدعی اند که نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان دارند و حتی صنعت نفت را پیشتاز در این حوزه معرفی می‌کنند. اما شرکت‌های دانش بنیان خیلی امیدی به وعده وعید‌ها ندارند. به گفته آنها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت بیشتر شبیه شعاری بیش نبوده و فاصله بسیاری با واقعیت‌های حاکم بر این وزارتخانه دارد. چرا که در هشت سال گذشته بسیاری از شرکت‌های نوپا در این حوزه نه‌تن‌ها تقویت نشدند بلکه به‌دلیل بی‌توجهی صنعت نفت به آن‌ها به تعطیلی کشیده شدند.