یک میلیارد دلار؛ ارزش سالانه محصولات صادراتی پروژه‌های دهلران
یک میلیارد دلار؛ ارزش سالانه محصولات صادراتی پروژه‌های دهلران
در همایش صندوق "ثروت ملی و عدالت بین نسلی تهدیدها و فرصت‌ها و راهکارهای تنوع بخشی به منابع و اثربخشی به مصارف صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از اویک، محمدجواد شمس در همایش  ثروت ملی و عدالت بین نسلی در خصوص تامین مالی بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز به ارائه سخنرانی و معرفی طرح پتروپالایش دهلران پرداخت و این طرح عظیم ملی که شامل NGL3100، ایستگاه تقویت فشار و پتروشیمی دهلران و واحدهای مختلف پتروشیمی می‌شود را مینی عسلویه‌ای دانست که منطقه دهلران را متحول خواهد کرد.

وی مجموع ارزش محصولات صادراتی سالانه پروژه‌های دهلران را حدود یک میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: در صورت تکمیل این پروژه‌ها ارزش محصولات آنها روزانه حدود 3 میلیون دلار می‌شود که می‌تواند نقش موثری در توسعه منطقه دهلران داشته باشد.

به گفته شمس حدود 60 درصد اقلام این طرح به ارزش 253 ایرانی است که با رهنمودهای مقام معظم رهبری و پای کار آمدن صنعت محقق شده و دستاورد بسیار بزرگی است، در حالی که در سال‌های گذشته دستیابی به چنین رکوردی آرزوی صنعت نفت بوده است.

مدیرعامل گروه اویک در خاتمه، تعدد ذینفعان و تصمیم گیران، مشکلات ترخیص کالا از گمرک، انتقال ارز به سازندگان خارجی، غیر قابل پیش بینی بودن نرخ تورم در مقایسه با برآورد اولیه قراردادی و تحمیل هزینه های تضامین بانکی را از مهمترین موانع اجرای پروژه‌ها دانست و پیشنهاداتی جهت رفع موانع ارائه داد.