چرا کشوری با پیشینه ۵۰۰۰ ساله باید نگران فروش نفت باشد؟
چرا کشوری با پیشینه ۵۰۰۰ ساله باید نگران فروش نفت باشد؟
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با انتقاد از عدم توجه کافی به حوزه دانش‌بنیان‌ها و آثاری که می توانند در توسعه کشور داشته باشند گفت: چرا باید کشوری با پیشینه ۵۰۰۰ ساله، نگران فروش نفت خود باشد؟

به گزارش« نبض انرژی» سورنا ستاری امروز (سه‌شنبه) در همایش «ثروت ملی و عدالت بین نسلی»، با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری مناسب و صحیح در حوزه دانش بنیان و بخش های مختلف اظهار کرد: مگر می‌شود کشوری در آموزش و پژوهش خرج کند ولی وضعیت مناسب و مطلوبی نداشته باشد، بخشی از این ایراد به این برمی‌گردد که یکسری موارد اشتباه چیده شده است.

وی بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: هیچ وقت از پول دولت در پژوهش، محصولی خارج نمی‌شود چون ساختار به نحوی است که نمی‌شود تجاری سازی کرد، محصول، حاصل سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: اگرچه اقداماتی صورت گرفته ولی برای تحول باید ساختار  بازنگری اساسی شود؛ چرا کشوری با وجود پیشینه ۵۰۰۰ ساله در تاریخ، دانش، کارآفرینی و … همچنان نگران این باشد که چطور نفت بفروشد، در حالی که آنقدر ظرفیت وجود دارد که می‌توان در رونق و توسعه و تامین مالی از آن استفاده کرد.

وی در ادامه به برخی ایرادهای موجود اشاره و با انتقاد از جریان واردات گفت: ۱۰۰ سال که این سیستم واردات‌چی در کشور وجود دارد، ‌در حالی که خود امکان و ظرفیت تولید داریم؛ این در حالی است که در قانون جدید جهش تولید مصوب مجلس سعی کردیم بخشی از ایرادها در این رابطه را برطرف کنیم و تغییر جهت دهیم.

ستاری با اشاره به لغو معافیت حقوق ورودی ماشین آلات تولید در بودجه امسال گفت: از بزرگترین اشتباهات اوایل انقلاب، همین تعرفه‌هایی است که برای ماشین‌آلات در نظر گرفته شده و مانند نهاده با آنها برخورد شد که حداکثر به ۱۰ درصد رسید  که در کنار فسادی که داشت، باعث نابودی صنایع تولید ماشین آلات که ظرفیت آن در کشور وجود داشت شد.

وی با بیان اینکه حدود ۸ میلیارد دلار ماشین آلات تولید با معافیت وارد شده که حدود ۷۰ درصد آنها در کشور قابل ساخت است گفت که در قانون جدید جهش تولید این معافیت را حذف کردیم و منابع ناشی از آن را به حوزه دانش بنیان و ساخت ماشین آلات منتقل کردیم.

ستاری همچنین بر اهمیت بورسی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید و یادآور شد که در حال حاضر بیش از ۵۹ شرکت دانش بنیان در بورس فعال است و که امیدوارم بر تعداشان افزوده شود، این در حالی است که «تپسی» به زودی بورسی خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در پایان از بانکها نیز خواست که تعامل بیشتری با حوزه دانش بنیان داشته باشند.

منبع: ایسنا