صادرات ۴ کشتی بنزین طی چندماه گذشته/ میانگین قیمت ۴ هزار تومانی بنزین صادراتی در صورت‌های مالی سال ۹۹ 
صادرات ۴ کشتی بنزین طی چندماه گذشته/ میانگین قیمت ۴ هزار تومانی بنزین صادراتی در صورت‌های مالی سال ۹۹ 
سالاری در خصوص صادرات بنزین گفت: صادرات بنزین در سال گذشته نیز انجام شده و در چند ماه گذشته نیز چهار کشتی بنزین از ایران صادر شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، جلیل سالاری در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ طرح جامع توسعه و تثبیت طرفیت پالایشی کشور بررسی شد، افزود: عمده کار در آن زمان توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه‌داد: نتیجه آن شد که طرح‌های توسعه و تثبیت در کشور اتفاق افتاد.

سالاری با اشاره به نوسانات قیمت نفت در سال های گذشته، تاکید کرد: امروز در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی و احداث پالایشگاه های جدید به دستاوردهای ویژه ای رسیده ایم.

وی گفت: امروز هم تولید ایرانی داریم و هم در عرصه صادرات بنزین وارد شده ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به شرایط و مقتضیات زمان باید اقدامات جدید انجام شود، افزود: باید تغییر نگاهی در ساختار شرکت پالایش و پخش اتفاق بیفتد تا بتواند در حوزه توسعه با مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌های بین‌المللی ورود کند.

وی اضافه‌کرد: شرکت‌های پالایشی و سهامداران بخشی از سود سهام را صرف توسعه زیرساخت در پالایشگاه داشته باشند و ارتقای کیفیت نفت کوره نیز در دستور کار پالایشگاه‌ها است.

سالاری با اشاره به اینکه اجرای طرح های توسعه ای در سود شرکت های پالایشی موثر است، گفت: این موضوع بر شاخص بازار سرمایه تاثیرگذار است.

وی به پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» اشاره کرد و افزود: در اجرای طرح‌های بزرگ دولت در کنار بخش خصوصی حضور داشته است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: بیش از ۲ میلیون بشکه مجوز پتروپالایشگاه برای بخش خصوصی صادر شده است و دولت به این نتیجه رسید که دولت وارد این عرصه شود و در بند «ط» تبصره یک قانون بودجه امسال مجوز ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادر شد.

وی ادامه داد: این پالایشگاه با استفاده از توان داخلی و تماما ایرانی ساخته خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه تعمیرات اساسی در بازه های زمانی مشخص انجام می شود، گفت: اجرای این تعمیرات در تولید مستمر فرآورده‌های نفتی مهم است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به اینکه طرفیت پالایشی کشور ۲.۲ میلیون بشکه است، اظهار داشت: روزانه ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا در موضوع پالایشگاه سازی در عرصه بین المللی وارد شویم.

سالاری با تاکید بر اینکه در حوزه انرژی و همکاری با کشورهای آمریکای لاتین وارد شده ایم، ادامه‌داد: ظرفیت داخل کشور به گونه ای است که می‌توان در عرصه بین المللی ورود کنیم.

وی گفت: نیاز شرکت های کشتیرانی کشور به نفت کوره بدون سلفور را تولید می کنیم و در طرح‌های آتی نیز ظرفیت تولید نفت کوره بدون سلفور بیشتر می‌شود که در حوزه بانکرینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نفت افزود: واحدهای گوگردزدایی نفت سفید می‌توانند سوخت مورد نیاز هواپیما را تامین کنند و با توجه به نیاز مجموعه می توانیم سوخت هواپیما را تولید کنیم.

وی به موضوع صادرات بنزین با قیمت های پایین در دولت قبل اشاره کرد و گفت: باید وضعیت ذخیره سازی ها را به گونه ای پیش بینی کنیم تا در صورت کاهش تقاضای بازار توان ذخیره سازی وجود داشته باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در دو ماه گذشته پنج کشتی فراورده نفتی صادر شده است.

وی با شاره به اینکه قیمت سوخت در کشور تکلیفی است، گفت: شاهد اختلاف قیمت بالایی بین قیمت داخل ایران و کشورهای همسایه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: عرضه جایگاه ها بر اساس سبد سوخت کشور انجام می شود.

وی افزود: اکنون ۲۰ درصد سبد سوخت مربوط به سی ان جی است و این تکلیفی است که در سبد سوخت کشور مشخص شده است.

سالاری در خصوص صادرات بنزین گفت: صادرات بنزین در سال گذشته نیز انجام شده و در چند ماه گذشته نیز چهار کشتی بنزین از ایران صادر شده است.

وی افزود: بخشی از صادرات تعهداتی است که در دولت قبل انجام شده اما بنزین را تحویل ندادند.

معاون وزیر نفت اضافه‌کرد: امروز هم صادرات بنزین بخش دریایی فعال شده است.

سالاری در مورد میزان تولید بنزین، گفت: با توجه به شرایط تولید بنزین کشور بین ۱۰۰ تا ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است.