پیشرفت ۳۲ درصدی فاز مهندسی طرح گوگردزدایی پالایشگاه اصفهان
پیشرفت ۳۲ درصدی فاز مهندسی طرح گوگردزدایی پالایشگاه اصفهان
فاز مهندسی و خرید تجهیزات واحد گوگردزدایی از ته‌مانده‌های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان با استفاده از توان شرکت‌های داخلی و با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان آذر ماه سال جاری تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» غلامرضا انوری، مدیر طرح گوگردزدایی از ته‌مانده‌های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی،در این باره اظهار کرد: مرحله مهندسی و خرید تجهیزات طرح احداث واحد RHU (گوگردزدایی از ته‌مانده‌های برج تقطیر) پالایشگاه اصفهان تا پایان پاییز امسال پایان می‌یابد.

وی درباره اهداف این طرح گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح، افزایش و ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه نفت اصفهان به سطح استانداردهای بین‌المللی و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، نظیر سولفور (گوگرد) و فلزات سنگین، با ظرفیت روزانه ۸۱ هزار بشکه است.

مدیر طرح گوگردزدایی از ته‌مانده‌های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان افزود: قرارداد این پروژه بین شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و  نارگان در دهم مرداد ۹۸ امضا و مدیریت طرح آن به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران سپرده شد.

انوری تاکید کرد: این طرح هم‌اکنون در مرحله EP (فاز مهندسی و خرید تجهیزات) است که پس از تکمیل، وارد مرحله انتخاب پیمانکار و اجرا می‌شود.

مدیر این طرح همچنین گفت: طراحی و خرید تجهیزات این واحد پیشرفته پالایشی که آلاینده‌های نفت کوره و محصولات سنگین ته‌مانده برج تقطیر در خلاء را کاهش می‌دهد، توسط شرکت ایرانی نارگان انجام شده است، خروجی این واحد پس از تکمیل، سوختی با آلایندگی بسیار کمتری بوده و مقدار گوگرد حاصله به سطح استاندارد ppm ۴۰۰ خواهد رسید.

انوری توضیح داد: خروجی این واحد در مراحل بعدی، پس از احداث واحد RFCC به‌عنوان خوراک آن واحد برای تولید فرآورده‌های ارزشمند اصلی، مصرف خواهد شد.

وی درباره مقدار پیشرفت این پروژه گفت: فاز مهندسی و خرید این طرح که با اعتبار ارزی ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده، تا به حال ۳۲ درصد پیشرفت برنامه‌ای داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان آذرماه پایان یابد.

تامین بیش از ۹۸ درصد از کالای طرح از سازندگان داخلی

مدیر طرح گوگردزدایی از ته‌مانده‌های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان درباره تأمین کالا و تجهیزات این طرح گفت: بیش از ۹۸ درصد کالا و تجهیزات این طرح توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود.

انوری با اشاره به توانمندی شرکت‌های داخلی، یادآور شد: این طرح به صورت صددرصدی با استفاده از توان داخلی شرکت‌ها و متخصصان ایرانی به اجرا در می‌آید و از ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی نیز برخوردار است.

وی درباره تهیه راکتورهای موردنیاز این طرح که در سال‌های پیش دچار مشکل شده بود، گفت: امید می‌رود که با ابتکار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، این موضوع طی امسال به نتیجه مطلوب برسد.