لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات نفتی در مناطق نفتخیز جنوب|تولید آزادگان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید
لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات نفتی در مناطق نفتخیز جنوب|تولید آزادگان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که این بازسازی و نوسازی را عمدتا در مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره که عمر بالای ۴۰ سال دارند آغاز کرده‌ایم، گفت: اعتبارات خوبی برای این مهم دیده شده و پروژه‌های متعددی را برای آن تعریف کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یکی از صنایع استراتژی در کشور‌ها به حساب می‌آید و نوسازی و بروزرسانی تجهیزات در این حوزه می‌تواند از آسیب‌های احتمالی در حوزه جلوگیری و باعث کاهش هزینه‌ها شود.

کریم زبیدی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در در خصوص اقدامات و برنامه‌های شرکت ملی نفت برای بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت گفت: اعداد و ارقامی که برای این مساله در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که می‌توان بخش بسیار خوبی از تجهیزات ادوار و ثابت را پوشش دهد.

وی با بیان این‌که این بازسازی و نوسازی را عمدتا در مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره که عمر بالای ۴۰ سال دارند آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: اعتبارات خوبی برای این مهم دیده شده و پروژه‌های متعددی را برای آن تعریف کرده‌ایم. در طول دو سال اخیر پروژه‌ای را به پیمانکار داده‌ایم تا وضعیت کل تاسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب را مورد مطالعه قرار دهد تا متوجه شویم چه میزان برای بازسازی داریم.

زبیدی اضافه کرد: امسال یکی دیگر از برنامه‌هایی که داریم این است که با توجه به حوادثی که ممکن است پیش بیاید تجهیزاتی که در معرض خطر قرار دارند قبل از وقوع حادثه تعویض کنیم.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در سال گذشته شرکت نفت و وزارت نفت تلاش زیادی کرد تا سوخت گاز را تامین کنند، اما امسال پیش‌بینی کردیم که برخی تجهیزات برای این مساله مورد نیاز باشد به همین دلیل از اکنون کالا‌هایی را سفارش داده‌ایم.

وی با بیان این‌که منابع قابل توجهی برای این مساله در نظر گرفته شده تا مشکلی ایجاد نشود، تصریح کرد: بازسازی و نوسازی تاسیسات جزو اولویت‌های ما قرار گرفته که باید به آن رسیدگی کنیم برخی از تجهیزات نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و در طول این سال‌ها توانسته‌ایم آن‌ها را نگه داریم، اما لازم است تا این رسیدگی در این تاسیسات صورت بگیرد.

وی افزود: اولویت ما توسعه به خصوص در میادین مشترک غرب کارون و پارس جنوبی است و سعی بر این است تا منابع غیرسرمایه‌ای را هدایت کنیم و با توجه به اولویت میادین مشترک، متمرکز شویم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اولویت ما توسعه میادین آزادگان شمالی، جنوبی، یادآوران، یاران، پارس جنوبی و فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳، ۲۴ و پالایشگاه فاز ۱۴ است، خاطرنشان کرد: مهمترین اولویت ما در سرمایه‌گذاری‌ها این است که منابع خارج از نفت را نیز در این حوزه متمرکز کنیم.

زبیدی همچنین یادآور شد: اولویت دیگر ما نگهداشت تولید است که نیاز به منابع مالی دارد. همچنین اولویت دیگر ما پیشبرد شرکت‌های دانش بنیان به طور واقعی و خالی از شعار و پول پاشی است.

وی با بیان اینکه ما پتانسیل خوبی به لحاظ نیروی انسانی و دانش فنی داریم که باید هدایت شوند تا در جایگاه خودشان مورد استفاده قرار گیرند، بیان کرد: مثلا پیمانکار اهدافی دارد که شرکت دانش بنیان ممکن است نتواند در این حوزه کارایی داشته باشد؛ بنابراین ما در صدد ساماندهی این بخش هستیم.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: بنای ما این است که در حوزه میادین مشترک از منابع غیرسرمایه‌ای استفاده کنیم و همچنین شرکت‌های دانش بنیانی را که صاحب ایده هستند به کار بگیریم.

زبیدی خاطرنشان کرد: اگر این شرکت‌های دانش بنیان درست هدایت شوند یکی از راه‌های نجات صنعت از وابستگی خواهد بود، زیرا این صنعت هنوز وابستگی دارد که ما با توجه به استعداد و دانش داخل کشور می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید درست راهبری و هدایت شوند و در کنار شرکت‌هایی که قدرت اجرایی دارند، قرار گیرند، گفت: بخش دیگری که ما معضل داریم، کمبود منابع مالی جهت تعمیرات اساسی و بازسازی تاسیسات است که باید هرچه زودتر رسیدگی صورت گیرد.