اقدامات یکپارچه به منظور مدیریت سیلاب هفته گذشته
اقدامات یکپارچه به منظور مدیریت سیلاب هفته گذشته
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در مصاحبه ای به تشریح اقدامات این شرکت در زمینه مدیریت سیلاب و کاهش خسارات سیلاب هفته گذشته در مناطق مختلف کشور پرداخت.

به گزارش«نبض انرژی» سیف الله آقابیگی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده درخصوص احتمال ریزش نزولات جوی و بارش باران در بخش‌های وسیعی از کشور، اقدامات متعددی در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران انجام گردید.

وی افزود: برگزاری جلسات تخصصی ستاد فرماندهی پشتیبانی و مدیریت سیلاب و ابلاغ هشدار به مسئولین استان‌های درگیر سیلاب و نیز تشکیل کمیته‌های مدیریت بحران در سطح شرکت‌های تابعه استانی جهت برنامه‌ریزی و انجام همه فعالیت‌های پیشگیرانه و اثرگذار در قبل از وقوع سیلاب، حین و بعد از فروکش کردن سیل نخستین اقدام پس از صدور هشدارها می باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: تنظیم ورودی و خروجی سدها به منظور ایجاد ظرفیت ذخیره سازی، مدیریت آبگیری مخازن سدها به منظور کنترل سیلاب و تست مانور تجهیزات و دریچه‌های تخلیه‌کننده سدها و اطمینان از صحت عملکرد آنها بخشی از عملکرد در حوزه سازه ها و تاسیسات آبی بود.

آقا بیگی با اشاره به اهمیت مدیریت ریسک پیش از وقوع سیلاب در محدوده رودخانه ها اظهار کرد: لایروبی رودخانه‌ها و رفع انسداد گلوگاه‌های آبگذری، احداث خاکریزهای حفاظتی و تقویت دایک‌های در معرض تخریب و صدور اخطاریه‌های محلی به متصرفین در حدود بستر رودخانه‌ها و مجاری تخلیه آب از جمله اقدامات انجام شده در حوزه رودخانه ها است.

وی افزود: با تأمین ماشین آلات سنگین از ظرفیت‌های داخلی شرکت‌ها و بهر‌ه‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین شناسایی نقاط پخش سیلاب در بالادست مناطق بحرانی خسارات سیلاب در مناطق مختلف کشور به حداقل کاهش یافت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران پایش و کنترل مستمر جریان سیلاب در بازه‌های مختلف رودخانه‌ها  را امری ضروری خواند خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت آورد رودخانه ها به مسئولین ذیربط‌ در استان‌ها موجب پیشگیری جدی از بروز مخاطرات احتمالی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی صحیح در مناطق مختلف می گردد.