وضعیت بارش‌ها و دمای هوا برای خردادماه چگونه خواهد بود؟
وضعیت بارش‌ها و دمای هوا برای خردادماه چگونه خواهد بود؟
پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد حوضه‌های آبریز شمال و شمال غرب کشور بارشی بیشتر از متوسط بلندمدت خواهند داشت، همچنین وضعیت دما برای ماه خرداد و تابستان ۱۴۰۱ (به‌جز سواحل دریای خزر) در نیمه شمالی تا مرکز کشور نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود.

به گزارش«نبض انرژی» وضعیت بارشی کشورمان کم‌کم و با فاصله گرفتن از فصل بهار به سمت کاهش بیشتر در حرکت است که بر این‌ اساس ضرورت توجه جدی‌تر به مصرف بهینه آب را دوچندان می‌کند.

براین اساس و طبق پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای خردادماه وضعیت بارش در حوضه های آبریز شمال و شمال غرب کشور بیشتر از متوسط بلندمدت و در سایر حوضه‌ها کمتر از متوسط بلندمدت خواهد بود.

همچنین وضعیت دما برای ماه خرداد (به‌جز سواحل دریای خزر) و تابستان ۱۴۰۱ در نیمه شمالی تا مرکز کشور نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود، به طوری که این افزایش دما برای مناطق شمالی کشور به‌ویژه در فصل تابستان ۱۴۰۱ قابل توجه است.

وضعیت بارش‌ها و دمای هوا برای خردادماه چگونه خواهد بود؟

براساس پیش بینی انجام شده، حوضه آبریز دریای خزر احتمال دارد در خردادماه شاهد ۲۴ میلیمتر بارش باشد که در مقایسه با ۲۳ میلیمتر متوسط بلندمدت با رشد هفت درصدی روبه‌رو می‌شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم احتمالا بارشی ۱۸ میلیمتری خواهد داشت که در مقایسه با ۱۷ میلیمتر متوسط بلندمدت شاهد رشد هفت درصدی خواهد بود.

اما در حوضه آبریز قره قوم پیش بینی شده در خردادماه هفت میلیمتر بارش رخ دهد که در قیاس با ۱۰ میلیمتر متوسط بلندمدت، کاهشی ۳۳ درصدی خواهد داشت.

برای سه حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان هم بارش پیش‌بینی نشده است.

براساس برآوردهای موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پاییز امسال نیز وضعیت چندان مناسبی از لحاظ بارش قابل تصور نیست.

منبع: ایرنا