آیا دانش‌بنیان‌ها مسیر توسعه پتروشیمی را هموار می‌‎سازند؟
آیا دانش‌بنیان‌ها مسیر توسعه پتروشیمی را هموار می‌‎سازند؟
امروزه بسیاری از دانش‌های فنی، تجهیزات و کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، به طور کامل در حال داخلی سازی است و باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور و تکیه بر توان داخلی، خود را از واردات آن‌ها بی‌نیاز کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی قهرمانی-شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته‌اند طی سال‌های اخیر، سهم و جایگاه خود را در صنعت نفت بسیار زودتر از صنایع دیگر باز کنند. در این میان، صنعت پتروشیمی پیشتازی چشمگیری در این روند داشته و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در افزایش میزان تولید و دسترسی به دانش فنی و تامین تجهیزات و نیاز‌های فنی صنعت پتروشیمی نقش بی بدیلی دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند صنعت پتروشیمی را از گردنه مهم، حساس و بسیار سخت گذر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی سخت به سلامت عبور داده و بخش زیادی از بار فشار‌ها و محدودیت‌های فنی و مالی را کاهش دهند.

براساس نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» گویای توجه مضاعف به شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت، بخصوص صنایع پرسودی همچون صنعت پتروشیمی است.

سهم دانش‌بنیان‌ها در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون در حوزه‌های کاربردی و ساختاری زیادی نظیر بخش‌های پزشکی و سلامت، کشاورزی و محیط زیست یا برخی صنایع فولادی و نانو فعال بوده‌اند؛ اما شاید یکی از تاثیرگذارترین حضورها، در صنعت نفت و بویژه صنعت پتروشیمی بوده است.

طبق گفته جواد اوجی وزیر نفت میزان ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت (هم اکنون ۶۰ تا ۷۰درصد داخلی سازی) افزایش یافته و به سمت صادرات این محصولات حرکت کرده است به طوری که وزارت نفت برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، در پنج حوزه شامل افزایش تولید، چاه‌های کم‌بازده، بهینه‌سازی مصرف سوخت، جمع آوری گاز‌های همراه نفت، تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی و نیاز‌های کالایی وزارت نفت که از خارج وارد می‌شود، فراخوان داده است.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت امروزه بسیاری از دانش‌های فنی، تجهیزات و کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، به طور کامل در حال داخلی سازی است و باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور و تکیه بر توان داخلی، خود را از واردات آن‌ها بی‌نیاز کنیم.

همچنین سازندگان داخلی باید وارد این عرصه شوند و تجهیزاتی را که معمولا تا پیش از این از کشور‌های صنعتی و پیشرو در صنایع پتروشیمی تهیه می‌شد، را در داخل تولید کنند؛ البته تولید بعضی از این تجهیزات پیچیده صنعت پتروشیمی، کار آسانی نیست.

براساس این گزارش کاهش خام‌فروشی؛ هدف تکمیلی توسعه دانش‌بنیان‌ها اتفاق مهمی که در میانه تلاش برای توسعه دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت، بخصوص صنعت پتروشیمی رخ داده است، تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات و جلوگیری از خام‌فروشی در کنار سود سرشار برای شرکت‌ها و کشور است.

تاکید‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش خام‌فروشی از موضوعات مهمی است که سرلوحه برنامه‌های صنعت پتروشیمی قرا گرفته است.

بی‌تردید توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها از سوی بخش‌های مختلفی همچون پتروشیمی که مولد هستند و تولید محصول می‌کنند، می‌تواند راه را برای حرکتی پرشتاب‌تر در این صنعت مولد، هموارتر سازد.