شکست مذاکرات گازی آلمان با قطر
شکست مذاکرات گازی آلمان با قطر
منابع آگاه گزارش دادند مذاکرات آلمان با قطر برای واردات LNG فعلا شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سجاد زمانی علیشاه؛ به نقل از رویترز، منابع آگاه می‌گویند مذاکرات آلمان با طرف قطری برای رسیدن به توافق در راستای واردات LNG از این کشور شکست خورده است.

این منابع می‌گویند که قطر گفته این قرارداد صادرات گاز حداقل باید 20 ساله باشد که آلمانی‌ها با آن موافقت نکردند. با وجود آنکه آلمان به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه است، اما در عین حال بستن قرارداد بلندمدت گازی با قطر را‌‌‌‌‌‌‌‌ در تناقض با طرح خود برای کاهش 88 درصدی تولید دی اکسید کربن تا سال 2040 می‌داند.

منابع آگاه می‌گویند: اگرچه آلمان تنها کشوری نیست که می‌خواهد از قطر گاز طبیعی مایع‌شده وارد کند، اما مدت زمان پیشنهادی این قرارداد از سوی قطری‌ها هدف‌گذاری آلمان برای کربن‌زدایی از فعالیت‌ها در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ به مخاطره می‌اندازد.

قطری‌ها همچنین می‌خواهند طبق قرارداد امکان آلمانی‌ها برای ارسال LNG دریافتی به دیگر کشورهای اروپایی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدود کنند که این مسأله هم به مذاق آلمانی‌ها خوش نیامده است.

یک منبع آگاه می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد امضای قرارداد صادرات LNG قطر به آلمان باشیم. قطر بزرگ‌ترین صادرکننده LNG در جهان است و البته همین حالا هم شرکت RWE آلمان یک قرارداد برای واردات 1.1 میلیون تن LNG با قطری‌ها امضاء کرده که از سال 2016 در جریان بوده و تا سال 2023 ادامه دارد.

ماه مارس بود که رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان برای واردات گاز این کشور به قطر سفر کرد، اما هنوز توافقی بین دو کشور نهایی نشده است.

گفته می‌شود؛ قرار است هیات آلمانی چند روز دیگر برای از سرگیری مذاکرات به قطر سفر کند.

منبع: فارس