سفر وزیر نیرو به ایروان؛ گذری بر زمینه‌های توسعه همکاری مشترک ایران و ارمنستان
سفر وزیر نیرو به ایروان؛ گذری بر زمینه‌های توسعه همکاری مشترک ایران و ارمنستان
هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان چشم‌اندازهای تازه‌ای را برای توسعه روابط دیرینه دو کشور دوست و همسایه ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیروز سه‌شنبه با هدف شرکت در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در راس هیئتی اقتصادی عازم ایروان شد.
بنا بر این گزارش، توسعه روابط دوستانه دو کشور، پیگیری تفاهمات قبل و مذاکره درباره توسعه همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور از مهمترین اهداف سفر محرابیان و هیئت همراه است.
هفدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در حالی به ریاست علی اکبر محرابیان و مهر گریگوریان معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دو کشور برگزار می‌شود که دو طرف تاکنون 16 اجلاس موفق و پردستاورد را پشت سر گذاشته‌اند، به گونه‌ای که به اعتقاد ناظران اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان از منظم‌ترین و پردستاوردترین اجلاس‌های دوجانبه و مشترک اقتصادی بوده که تاکنون برگزار شده است. اجلاس‌هایی که از سال 1391 مسئولیت آن بر عهده وزارت نیرو گذاشته شد و علی‌رغم وقفه‌های مقطعی و کوتاهی که عواملی چون گسترش کرونا و وقوع جنگ در منطقه قره باغ بر روند برگزاری آنها گذاشت، اما نتوانست پیگیری‌های دو سویه را برای تداوم همکاری‌ها تحت الشعاع قرار دهد.
شاید سرفصل همکاری‌های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را بتوان در بخش انرژی جستجو کرد که تهاتر صادرات گاز ایران در قبال تامین برق از کشور ارمنستان مهمترین آن به شمار می‌رود. بنا بر آمارها هم اکنون صادرات برق ارمنستان از طریق دو خط انتقال و به میزان 250 مگاوات ساعت در ازای صادارت گاز ایران به میزان یک میلیون مترمکعب در حال انجام است، تبادلی که بر اساس قراردادهای موجود تا مقیاس صادرات 6 میلیون متر مکعبی گاز به این کشور قابل توسعه و گسترش است.
تبادلات تجاری بخش دیگری از همکاری‌های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است که از آن جمله می‌توان به واردات گوشت از این کشور و با هدف تنظیم بازار پروتئین کشور اشاره کرد.
توافق بر سر توسعه کریدور جاده‌ای ایران و ارمنستان، همچنین توسعه کریدور اتحادیه اروپا به ارمنستان، توافقات زیست محیطی در زمینه رودخانه مشترک ارس و پیگیری تفاهم‌های صورت گرفته در حوزه درمان، دیگر زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور است.

زمینه توسعه همکاری‌ها در اجلاس هفدهم
بنا بر این گزارش، در هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور نیز زمینه‌های همکاری در بخش‌های برق و انرژِی بررسی می‌شود، گفت و گوهایی که می‌تواند محورهای مهمی چون تسهیل و توسعه تجارت برق در کریدور شمال- جنوب، تسریع در اجرای پروژه خط سوم انتقال برق به ایران، توسعه تبادل انرژی میان دو کشور (تهاتر برق در قبال صادرات گاز) و ترانزیت 3 جانبه گاز میان گرجستان، ایران و ارمنستان را در دل خود داشته باشد.
صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دیگر حوزه‌ای است که در هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور، توسعه همکاری‌های دو جانبه را پیگیری خواهد کرد و تمدید قرار‌داد جاری گاز در قبال تحویل برق، همکاری‌های دو جانبه فنی و مهندسی در زمینه احداث پالایشگاه، پتروپالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ نفت، تامین قطعات و تجهیزات صنعت پتروشیمی، تسهیل صادرات و توزیع فرآورده های نفتی و پتروشیمی از جمله آن است.
صنعت، معدن و تجارت دیگر از زمینه‌های مورد علاقه دو کشور ایران و ارمنستان است و بر این اساس تشکیل “کارگروه مشترک تجاری، صنعتی و معدنی” بین دو کشور در هفدهمین اجلاس مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود دو مجموعه بزرگ صنعتی و معدنی کشور یعنی سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در این رابطه فعالانه نقش آفرین باشند.
علاوه بر این توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه فناوری‌های برتر و ارتباطات، حمل‌ونقل و گمرکی، مالی، بانکی و بیمه‌ای، اتاق بازرگانی، سرمایه‌گذاری، مناطق آزاد تجاری، کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری، فرهنگ، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، ورزش زمینه‌های دیگری است که چشم‌اندازهای روشنی برای توسعه همکاری‌های دو سویه را در پیش چشم ترسیم می‌کنند تا عرصه اقتصادی دو کشور در بازی برد- برد روزهایی پربارتر و شکوفاتر از همیشه را پیش رو داشته باشند.