مجبوریم به جای تعدیل نیرو تعدیل شرکت داشته باشیم| نگران سونامی افزایش نرخ ارز هستیم
مجبوریم به جای تعدیل نیرو تعدیل شرکت داشته باشیم| نگران سونامی افزایش نرخ ارز هستیم
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: تعدیل نیرویی از سوی اعضای انجمن به دلیل افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است به تعطیلی شرکت‌ها بیانجامد و به جای تعدیل نیرو مجبور به تعدیل شرکت‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احسان ثقفی در نشست خبری با اشاره به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، اظهار کرد: در همین راستا ما در انجمن سازندگان تجهیزات نفت سه اولویت را در دستور کار قرار دادیم.

وی اولویت نخست را دانش‌بنیان کردن شرکت‌های عضو انجمن دانست و افزود: اولویت بعدی ایجاد اشتغال مولد و پایدار است و در اولویت سوم توجه به تولید مورد توجه است، زیرا توسعه پایدار در گرو تولید دانش محور است؛ بنابراین اشتغال پایدار زمانی محقق می‌شود که برنامه توسعه‌ای داشته باشیم.

ثقفی گفت: هم اکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه قیمت تمام شده ۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت با افزایش مواجه شده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۶۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد: تعدیل نیرویی از سوی اعضای انجمن به دلیل افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است به تعطیلی شرکت‌ها بیانجامد و به جای تعدیل نیرو مجبور به تعدیل شرکت‌ها باشیم.

ثقفی ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جراحی بود که باید در اقتصاد انجام می‌شد و امیدواریم دولت و تیم اقتصادی با درایت این مساله را حل کنند، زیرا ادامه آن ایجاد رانت و فساد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعدیل نرخ ارز بدیهی و لازم است، گفت: اینکه پیش زمینه‌های این موضوع در نظر گرفته شده باشد همچنان مشخص نیست.

رییس انجمن استصنا در خصوص نمایشگاه نفت افزود: فضای مورد نیاز برای اعضای انجمن اختصاص داده نشد. درخواست ما این است که راهکاری برای حضور همه اعضا در نظر گرفته شود.

ثقفی ادامه داد: نمایشگاه نسبت به سازندگان خجالت می‌کشد و در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان کار‌هایی را انجام می‌دهند که در دوران تحریم نوآوری و خلاقیت ایجاد کردند. نمایشگاه امسال بعد از ۳ سال وقفه برگزار می‌شود، اما همچنان ما با مضیقه فضا روبه‌رو هستیم. در نمایشگاه امسال حدود ۱۳۰ عضو انجمن شرکت خواهند کرد و توقع ما از متولیان امر این است که همکاری لازم را داشته باشند.

ثقفی اضافه کرد: دولت نیز از این مسئله استقبال کرده و بر این اساس، انجمن نیز در نمایشگاه از برخی شرکت‌ها رونمایی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی به دولتمردان در دولت سیزدهم آسان‌تر شد، گفت: تعاملات نسبت به گذشته تقویت شده است و حالا باید منتظر باشیم تا نتیجه این تعاملات چه خواهد شد.

ثقفی با اشاره به توسعه ساخت داخل، ادامه داد: وزارت نفت در دولت سیزدهم جلساتی را با سازندگان برای ساخت داخل داشته است و با دعوت وزیر نفت جلسه‌ای برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت از اعضای انجمن دانش بنیان هستند، گفت: عموم شرکت‌های ما بر پایه مهندسی فعال هستند و در دستور کار خود تعدادی از شرکت‌های مستعد به سمت دانش‌بیان بروند.

رییس انجمن استصنا افزود: تعاملاتی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت بار اول در کشور آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد تجهیزات ساخت داخل است و از نظر کیفیت در سطح نمونه‌های اروپایی هستند؛ به عبارت دیگر کف استاندارد را پاس می‌کنند. ۱۵ تا ۲۰ درصد کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت نیز باقی می‌ماند که ما امکان ساخت آن‌ها را داریم، اما کارفرما شاید قدرت ریسک‌پذیری کمتری داشته و اصرار دارد که این کالا‌ها را وارد کند.

در ادامه این نشست، جلال جانی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم ما تغییر مکرر قوانین به خصوص در حوزه بیمه و مالیات است، گفت: تقاضای ما این است که بخشنامه‌ها ثابت بمانند تا هر دفعه با مشکل جدید مواجه نشویم. افزایش ناگهانی، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ما برای اجرای پروژه در ابتدای کار ۹۰ درصد هزینه می‌کنیم، اما پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما تنها ۲۵ درصد است و این مباحث مالی ما را دچار چالش می‌کند. البته تفاهم‌نامه‌هایی با بانک‌ها داریم امیدواریم راهکاری اندیشیده شود با موسسات مالی نیز به تفاهم برسیم تا کار‌ها سریع‌تر پیش بروند. همچنین یکی از معضلات دیگر بحث افزایش ناگهانی حقوق‌ها بر روی اجرای پروژه‌ها موثر است. برای انجام پروژه‌ها حدود ۲۵ درصد پیش پرداخت دریافت می‌کنیم و ۹۰ درصد از ارزش پروژه‌ها تا زمان اتمام کار هزینه می‌شود و افزایش حقوق‌ها باعث شده تا با مشکل تامین مالی رو به رو باشیم.

نایب رئیس انجمن استصنا با تاکید بر اینکه علاقه‌مندیم با موسسات مالی که پروژه‌ها را تامین مالی می‌کنند، توافقاتی داشته باشیم، افزود: معضل بعدی افزایش قیمت‌ها تاثیر زیادی بر اجرای قرارداد‌ها دارد و از همین رو لازم است تعدیل دقیق و مناسبی بر روی قرارداد‌ها داشته باشند.

جانی درباره احتمال تعدیل نیرو‌ها گفت: اعضای انجمن نیرو‌های متخصص هستند و تولیدات ما نیز تخصصی است. ما حتی به دنبال نیروی متخصص هستیم بنابراین تعدیل نیرو نداریم، ولی با توجه به بار مالی که ایجاد می‌شود ممکن است تعدیل شرکت داشته باشیم یعنی شرکت‌ها مجبورند از چرخه تولید خارج شوند.

وی در ادامه با اشاره به معضلات مربوط به افزایش رقم یارانه‌ها بیان کرد: قطعا تعیین نرخ جدید برای یارانه‌های پرداختی به خانوار مشکل ایجاد می‌کند و تورم شدیدتر می‌شود.

جانی تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به تمامی مشکلات باید اجرایی می‌شد چرا که باعث ایجاد فساد و رانت شده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت با درایت خاص بتواند مسئله را حل کرده و پیش‌بینی مشکلات بعدی را داشته باشد.

جانی در ادامه یادآور شد: ما تاکنون افزایش ۲.۵ برابری نرخ تورم را داشته‌ایم و انتظار سونامی شدید نرخ ارز را با توجه به ثابت ماندن آن طی یک سال گذشته داریم و این نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.