بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از ۲۹ نماد باز در این گروه، ۲۵ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و تنها ۴ نماد مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

به گزارش«نبض انرژی» وضعیت بازار سرمایه در آخرین هفته کاری دی ماه (۲۵- ۲۹ دی) همان وضعیتی است که از آبان ماه آغاز شد و در دوماه آذر و دی با شدت ادامه پیدا کرد: کاهش قیمت ها، بی رونقی معاملات و خروج پول حقیقی از بازار. این وضعیت باعث شد که در شاخص کل که در آغاز معاملات این هفته عدد یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد را نشان می داد، کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را در همان آغاز هفته از دست بدهد و در پایان معاملات روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد توقف کند. کاهش شاخص کل باعث شد که در روز سه شنبه این شاخص به پایین ترین میزان خود طی شش ماه گذشته برسد.

همچنین تغییرات این شاخص نشان می دهد که در این هفته سهامداران به طور میانیگین در این هفته ۴.۱ درصد زیان دیدند. ارزش معاملات در این هفته نزدیک به ۱۴ درصد کاهش داشت. همچنین حجم کل معاملات این بازار هم کاهشی بیش از ۱۶ درصد را ثبت کرد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که سهامداران در این گروه هم وضعیتی مشابه وضع کل بازار دارد. این هفته از ۲۹ نماد باز در این گروه، ۲۵ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و تنها ۴ نماد مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

مهمترین نماد سودده در میان پتروشیمی ها پتروشیمی گلستان (شستان) است که طی هفته های اخیر بی اعتنا به روند بازار در حال صعود است؛ اگرچه حجم خرید و فروش این سهام هم چندان بالا نیست. این سهم در طی این هفته بیش از ۱۰ درصد و طی یک ماه اخیر بیش از ۲۳ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است. سه سهم دیگری که در این هفته افزایش قیمت داشتند افزایش قیمتی پایین تر از ۴ درصد داشتند.

چهار سهم که در هفته گذشته سوددهی داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شستان ۱۰.۵ ۳۸۴۹ ۴۲۵۳
شبصیر ۳.۷ ۱۰۴۱۵۰ ۱۰۸۰۰۰
بوعلی ۱.۶ ۷۱۵۴۰ ۷۲۶۵۰
مارون ۱.۵ ۱۷۲۷۵۰ ۱۷۵۴۰۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۵ سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند که ۱۴ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند و ۸ سهم زیانی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند. ۳ سهم نیز زیانی بیش از ۱۰ درصد را ثبت کرد. در میان سهام دارای کاهش قیمت، کاهش قیمت بیش از حد سهام پتروشیمی فسا مثال زدنی است که طی دی ماه به پایین تر از ۱۰۰۰ ریال رسید و همچنان در حال کاهش قیمت است.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
جهرم ۱۵.۶ ۱۲۹۲ ۱۰۹۰ صف فروش
وپترو ۱۲.۴ ۱۰۵۰۰ ۹۲۰۰
شیراز ۱۰.۸ ۷۰۸۶۰ ۶۳۲۲۰
خراسان ۹.۹ ۱۱۶۶۰۰ ۱۰۵۰۰۰
شپدیس ۹.۴ ۱۵۹۵۸۰ ۱۴۴۵۰۰

منبع: خبرگزاری پتروشیمی