باید و نبایدهای پالایشگاه‌سازی/ درآمد صادرات بنزین نسبت به نفت‌خام چقدر بیشتر است؟
باید و نبایدهای پالایشگاه‌سازی/ درآمد صادرات بنزین نسبت به نفت‌خام چقدر بیشتر است؟
مدیر عامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اگر قیمت نفت‌خام تنی 750 دلار باشد قیمت بنزین در هر تن 1000 دلار است و ارزش افزوده و اشتغالزایی بیشتری نیز دارد.

به گزارش«نبض انرژی» عباس کاظمی، با تاکید بر لزوم ساخت پالایشگاه در کشور برای جلوگیری از واردات بنزین اظهار داشت: پالایشگاه برای کشور ارزش افزوده بالاتری نسبت به صادرات نفت خام ایجاد می‌کند. در حال حاضر حداقل قیمت بنزین در هر بشکه نسبت به نفت‌خام 20 دلار بالاتر بوده و منطقی است که پالایشگاه بسازیم تا اینکه بنزین را وارد کنیم.

وی افزود: مثلا اگر قیمت نفت 60 دلار باشد بنزین 80 دلار است، بعبارت دیگر اگر قیمت نفت‌خام تنی 750 دلار باشد قیمت بنزین در هر تن 1000 دلار است و ارزش افزوده و اشتغالزایی بیشتری نیز دارد، ضمن اینکه با ساخت پالایشگاه تکنولوژی وارد کشور می‌شود. بنابراین اگر پالایشگاه در داخل کشور ساخته شود در هر تن 250 دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر مدیریت خاصی روی مصرف اعمال نمی‌شود، مهمترین اقدام برای کنترل مصرف توسعه حمل و نقل عمومی است، باید خودروها را اصلاح کنند و روش‌های اکودرایوینگ را توسعه دهند، اقدامی که تاکنون انجام نشده است، خودروسازان داخلی روی بهینه‌سازی کار نکردند و دولت هم روی حمل و نقل عمومی برقی سرمایه‌گذاری نکرده است، اگر سوخت حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری روی برق باشد در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی خواهیم داشت.

وی یادآور شد: ما هموراه دنبال عرضه هستیم در حالی که ابتدا باید مدیریت مصرف از سوی مصرف‌کننده صورت گیرد، دولت تاکنون نتوانسته مصرف لجام‌گسیخته را مدیریت کند و فقط نقش عرضه‌کننده را داشته، در حالی که مدیریت تقاضا باید دست مصرف‌کننده باشد، بازار مصرف هم شکل بگیرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: دولت قیمت‌ها را تعیین می‌کند و همچنان مصرف بالا می‌رود، زمان کرونا مصرف کاهش یافته و رقم تولید به 105 میلیون لیتر رسیده بود ما میزان قابل توجهی مازاد داشتیم که صادر می‌شد، اما اکنون دوباره افزایش مصرف را شاهدیم که باید این حجم از تقاضا به نحوی ساماندهی شود.

منبع: ایلنا