کشت فراسرزمینی تنها راه نجات از بحران کم آبی| باید شاخص‌های بهره‌وری آب را ارتقا داد
کشت فراسرزمینی تنها راه نجات از بحران کم آبی| باید شاخص‌های بهره‌وری آب را ارتقا داد
سهم ایران در کشت فراسرزمینی نسبت به کشور‌های همسایه بسیار پایین است در حالیکه ایران از نظر کشت فراسرزمینی این قابلیت را دارد که بتواند کشت فراسرزمینی را توسعه دهد و بخشی از محصولات را به این شکل تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، یکی از مسائلی اصلی کشور در سال‌های اخیر موضوع کمبود منابع آبی است که به دلیل عدم مدیریت و کمی بارش و استفاده نادرست تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.  شاید با کمک فناوری نوین و حمایت دانش‌بنیان‌ها در این زمینه بتوان برخی از این مشکلات را کاهش داد؛ چرا که برخی از کارشناسان معتقدند که با استفاده از دانش فنی می‌توان به رفع بحران کم آبی در کشور کمک کرد؛ اما این مهم نیازمند توسعه است. در همین راستا چندین راهکار اصولی توسط دانش بنیان‌ها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شده است.

براساس این گزارش حتی وزیر نیرو معتقد است که اصلاح و تقویت حکمرانی آب با دو محور تغییر ساختار مدیریتی در کنار توجه ویژه به پروژه‌های مهم باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین برای به نتیجه رسیدن این امر مهم بایستی تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار بخش آب با مولفه کار جهادی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش صنایع دانش‌بنیان در بخش آب گفته است که ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری آب در کشور هدف وزارت نیرو است و شرکت‌های دانش‌بنیان با محصولات فناورآنه خود می‌توانند به بازیگر مهم این حوزه تبدیل شوند.

طبق این گزارش حتی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی براین باور است که طی چند سال گذشته عملکرد ضعیفی در حوزه مدیریت منابع آب داشتیم، به همین دلیل بحث آبیاری و استفاده از منابع آب کشور مساله‌ای بسیار مهم است. با توجه به اینکه حداقل ۸۵ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین با توجه به این مساله مهم ضروری است که شرکت‌های دانش بینان در حوزه آب و مدیریت مصرف منابع آب ورود کنند. همچنین اگر بتوانیم بخشی از محصولات را که آب زیادی مصرف می‌کنند، وارد کنیم، می‌توانیم از منابع آب برای کشت محصولات استراتژیک استفاده کنیم.

در کنار موارد فوق متاسفانه سهم ایران کشت فراسرزمینی نسبت به کشور‌های همسایه بسیار پایین است در حالیکه ایران از نظر کشت فراسرزمینی این قابلیت را دارد که بتواند کشت فراسرزمینی را توسعه دهد و بخشی از محصولات را به این شکل تامین کنیم. برای این منظور باید یک شبکه قوی و مورد اعتماد تشکیل داد تا بتوانیم در خارج از مرز‌ها کشت فراسرزمینی را مدیریت و محصولات کشت شده را وارد کشور کنیم.