چهار خریدار گاز اروپایی به روسیه به روبل پول دادند
چهار خریدار گاز اروپایی به روسیه به روبل پول دادند
چهار خریدار گاز اروپایی همان طور که ولادیمیر پوتین درخواست کرده بود، پول واردات گاز از روسیه را به روبل پرداخت کردند.

به گزارش«نبض انرژی» بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: اگرچه خریداران دیگر، شرایط درخواستی مسکو را رد کرده اند اما پس از قطع عرضه گاز به لهستان و بلغارستان در روز چهارشنبه، احتمال قطع بیشتر عرضه گاز تا نیمه دوم ماه مه که زمان پرداخت پول خرید گاز سرمی رسد، وجود ندارد. این فرد آگاه گفت: ۱۰ شرکت اروپایی حسابهایی در گازپروم بانک برای عمل به درخواست پرداخت روسیه گشوده اند.

مسکو پس از اعمال تحریمهای گسترده اتحادیه اروپا، خواستار پرداخت پول گاز به روبل از اول آوریل شد. عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان پس از این که این کشورها حاضر نشدند پیشنهاد گازپروم برای مکانیزم پرداخت پول گاز به روبل را بپذیرند، قطع شد. این غول گازی می گوید مکانیزم مذکور تحریمهای اتحادیه اروپا را نقض نمی کند.

اما همزمان با تشدید بن بست میان روسیه و اروپا بر سر تامین گاز، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هشدار داد شرکتهایی که تسلیم درخواست روسیه شده و پول گاز را به روبل پرداخت می کنند، تحریمها علیه مسکو را نقض خواهند کرد.

پس از اقدام روسیه در قطع گاز  لهستان و بلغارستان و عمل به تهدیدش، شرکتها و دولتهای اروپایی در تلاش برای واکنش هستند. اروپا تلاش می کند جبهه واحدی را حفظ کند اما به گفته یک منبع نزدیک به شرکت گازپروم، بعضی از شرکتهای اروپایی اقداماتی را انجام می دهند که به آنها اجازه می دهد به مقررات جدید مسکو عمل کنند.

آلمان پس از اقدام روسیه در توقف تحویل گاز به لهستان و بلغارستان، تهدید توقف عرضه گاز را جدی گرفته است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در برلین گفت: روسیه نشان داد که آماده است جدی شود. آنها آماده متوقف کردن تحویل گاز هستند. ما باید این موضوع را جدی بگیریم و این مسئله برای سایر کشورهای اروپایی هم صدق می کند. توقف یکباره عرضه گاز روسیه که ۳۵ درصد از گاز آلمان را تامین می کند، این کشور که بزرگترین اقتصاد اروپاست را به رکود می کشاند. کرملین نشان داده که آماده متوقف کردن عرضه گاز بر سر درخواست پرداخت پول به روبل است اما آلمان معتقد است که به شرایط قراردادش عمل می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آلمان این دستورالعمل را دنبال می کند که گاز باید به یورو یا دلار پرداخت شود و گازپروم بانک این وجوه را به روبل تبدیل کند. وزیر اقتصاد آلمان گفت: انتظار دارد شرکتهای آلمانی به این شرایط عمل کنند و در ادامه افزود: فرآیند پرداخت روسیه مبهم بوده و باید دید کرملین چطور واکنش نشان می دهد.

منبع: ایسنا