ضرر ۴.۱ میلیارد دلاری توتال از پروژه LNG روسیه
ضرر ۴.۱ میلیارد دلاری توتال از پروژه LNG روسیه
شرکت توتال انرژیز ضرر و زیان ۴.۱ میلیارد دلار را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ ثبت کرد که بخشی از آن مربوط به پروژه توسعه گاز طبیعی آرکتیک ال ان جی ۲ (Arctic LNG ۲) در آرکتیک روسیه بود.

به گزارش«نبض انرژی» انتظار می رفت تاسیسات آرکتیک ال ان جی ۲ واقع در شبه جزیره گیدان فعالیتش را در سال ۲۰۲۳ آغاز کند. با این حال طرحهای مذکور پس از اعمال تحریمهای قدرتهای غربی علیه مسکو به تلافی حمله روسیه به اوکراین، هدف تهدید قرار گرفت.

سخنگوی توتال انرژیز گفت: تمهید حدود چهار میلیارد دلار نشان می دهد که این شرکت نفت و گاز فرانسوی، شروع جدیدی را دنبال می کند.

پروژه ۲۱ میلیارد دلاری آرکتیک ال ان جی ۲ در برنامه های روسیه برای افزایش سهم خود از بازار گاز طبیعی مایع جهان به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ و توسعه تولید سالانه LNG به ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تن از حدود ۳۰ میلیون تن فعلی، کلیدی بوده است.

تحلیلگران می گویند در پی تحریمهای اتحادیه اروپا بر سر حمله روسیه به اوکراین، مسکو باید در هدف خود برای کسب سهم ۲۰ درصدی در بازار LNG بازنگری کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت نواتک روسیه ۶۰ درصد سهم در پروژه آرکتیک ال ان جی ۲ دارد و ۱۰ درصد سهم در اختیار توتال انرژیز، ژاپن آرکتیک ال ان جی و شرکتهای چینی CNPC و CNOOC است.

منبع: ایسنا