کاهش هزینه تولید و نگهداری تجهیزات نفتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
کاهش هزینه تولید و نگهداری تجهیزات نفتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
کارشناسان بر این باورند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان از خوردگی و پوسیدگی تجهیزات صنعت نفت و گاز پیشگیری کرد؛ چرا که هوش مصنوعی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌تواند پارامتر‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و علائم خوردگی را تشخیص دهد و همچنین وقوع چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از فناوری‌هایی که طی سال‌های اخیر مورد اقبال و توجه مسئولان کشور‌ها قرار گرفته بحث استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنایع کلیدی است تا از این طریق بتوان بخشی از مشکلات و موانع توسعه را کاهش داد. امروزه تجهیزات پالایشگاهی صنایع نفت و گاز به دلیل قدمت بالا و مناطق اقلیمی فرسوده و در حال از بین رفتن است بنابراین کارشناس معتقدند که باید تجهیزات کلیدی این حوزه را با استفاده از تکنولوژی نوین بروزرسانی کرد.

می‌توان گفت که تمام صنایع از مزایای هوش مصنوعی بهره خواهند برد. در این میان، صنعت نفت و گاز احتمالا بیشترین منافع را از آن خود خواهد کرد. گردش مالی و سودآوری این صنعت و همچنین خطراتش در قیاس با بیشتر صنایع بی‌مانند است. هوش مصنوعی می‌تواند فرایند‌ها را در این صنعت بهینه کند. همچنین ایمنی و بهره‌وری را تا حد زیادی افزایش دهد.

باید به این نکته اشاره کرده وگفت؛ هزینه سالانه‌ای که براثر خوردگی و پوسیدگی تجهیزات به صنعت نفت و گاز تحمیل می‌شود، رقم بسیار بالایی است. نفت یا گاز به‌دست‌آمده در هر سکو، در مخزن مرکزی‌اش ذخیره می‌شود. سپس از طریق خطوط لوله انتقال می‌یابند. با توجه به دما‌های متفاوت محصولات نفتی و شرایط محیطی، بسیاری از مواقع اجزای سیستم توزیع و انتقال با تخریب و خوردگی مواجه می‌شوند، این خوردگی‌ها می‌توانند باعث آسیب دیدن خطوط لوله شوند و در دراز مدت کل فرایند تولید را متوقف کنند. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت نفت است و شرکت‌های بزرگ دائما در حال استخدام مهندسان خوردگی برای نظارت بر قطعات و رسیدگی به آن‌ها هستند.

کارشناسان بر این باورند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان از چنین حوادثی پیشگیری کرد. هوش مصنوعی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌تواند پارامتر‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و علائم خوردگی را تشخیص دهد و همچنین وقوع چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کند. به کمک این سیستم‌ها هشدار‌های لازم برای اپراتور‌های خطوط لوله فرستاده می‌شود و درنتیجه شرکت‌ها می‌توانند خسارات ناشی از چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی و کنترل کنند. همچنین بررسی اطلاعات موجود می‌تواند برنامه‌ی زمانی مشخصی را برای سرویس و تعمیر ماشین‌آلات به دست دهد و هزینه‌های احتمالی کاهش خواهد یافت.

هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری در مورد منابع و دارایی‌ها اتخاذ کنند و در عین حال منابع جدیدی از داده‌ها را از حسگر‌های متصل امکان‌پذیر می‌سازد. امروزه هوش مصنوعی توسعه میدان نفتی را به سطح بالاتری می‌برد. راه حل‌های هوش مصنوعی از برنامه ریزی میدان نفتی با بهبود و تکمیل مدل‌های شبیه سازی سنتی مبتنی بر فیزیک پشتیبانی می‌کنند.