بهره‌مندی از الگوريتم‌هاي هوشمند برای امكان‌سنجي احداث نيروگاه‌هاي خورشیدی و تولید پراکنده
بهره‌مندی از الگوريتم‌هاي هوشمند برای امكان‌سنجي احداث نيروگاه‌هاي خورشیدی و تولید پراکنده
نتايج يك مطالعه صورت گرفته توسط متخصصان صنعت برق نشان داد كه مي‌توان با بكارگيري الگوريتم‌هاي هوشمند در امكان‌سنجي احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي و نيروگاه‌هاي توليد پراكنده استفاده و بهره‌وري اين نيروگاه‌ها را افزايش داد.

به گزارش«نبض انرژی» نتايج مطالعات صورت گرفته توسط دو تن از متخصصان صنعت برق  نشان داد كه مي‌توان با بكارگيري نتايج حاصل از بررسي‌ها در زمينه امكان سنجي نيروگاه‌هاي خورشيدي فتوولتاييك مبتني بر پارامترهاي اساسي اقليمي و جغرافيايي و جايابي بهينه منابع توليد پراكنده با الگوريتم هاي هوشمند، شاهد بهره وري بيشتري در احداث اين نيروگاه‌ها بود.
برپايه اين گزارش، منابع توليد پراكنده به عنوان منابع توليد توان اكتيو علاوه بر كاهش تلفات توان، آزادسازي ظرفيت خطوط، بهبود پروفيل ولتاژ و افزايش قابليت اطمينان سيستم را در سيستم‌هاي توزيع فراهم مي‌كند. در ميان انواع توليدات پراكنده، منابع تجديدپذير نسبت به ساير منابع، از اهميت بالايي برخوردار هستند.
از اين رو در اين پروژه ابتدا مكان‌هاي مستعد براي احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي فتوولتاييك بر اساس پارامترهاي مهم اقليمي و جغرافيايي براي اولين بار در استان زنجان شناسايي و در قالب يك نقشه جغرافيايي در نرم افزار ArcGis تهيه شد.
سپس جايابي منابع توليد پراكنده با در نظر گرفتن افت ولتاژ شبكه، در نرم افزار DIgSILENT با الگوريتم بهينه سازي تجمع ذرات با لحاظ قيود فني شبكه براي رشد بار 5ساله(1405 سال هدف مطالعات) با هدف كاهش تلفات و بهبود پروفيل ولتاژ انجام شد. در نهايت با تلفيق نتايج به‌دست آمده از گام‌هاي مذكور، اطلسي به‌دست آمد كه در آن مكان‌هاي مناسب براي نصب توليدات پراكنده و نوع آنها مشخص شد.
بر اساس اين گزارش، اين مطالعه توسط  محمدحسين بابایي و علي منتظري زنجاني در استان زنجان بوسيله نرم افزارهاي  DIgSILENT  و ArcGis  انجام شده  است و در پنجاه و چهارمين نشست از سري نشست‌هاي سه شنبه‌هاي دانشي برق ارائه شد.
این گزارش حاکی است، سه‌شنبه‌هاي دانشي با هدف شكل گيري پايگاه مديريت دانش در بخش توزيع برق راه اندازي شده است و از آنجا كه پايگاه مديريت دانش در حوزه مهندسي توزيع، بستري براي ثبت دانش و تجارب مهندسي شركت‌ها است، هر سه‌شنبه، از طريق ويدئو كنفرانس، يك مطالعه انجام شده در صنعت توزيع برق ارائه مي‌شود.