سهم ناچیز ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر| هنوز با معیار‌های جهانی فاصله داریم
سهم ناچیز ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر| هنوز با معیار‌های جهانی فاصله داریم
هم‌اکنون ظرفیت تجدیدپذیر‌ها به ۹۰۵ مگاوات رسیده، اما این میزان یک درصد ظرفیت کل کشور است و طبق قانون باید به پنج درصد می‌رسیدیم. هرچند در حوزه تجدیدپذیر‌ها نسبت به دنیا عقب هستیم، اما وعده‌هایی از سوی مسئولان برای توسعه تجدیدپذیر‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه برای توسعه صنعت و تامین برق مصرف چند راهکار اساسی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند زمینه را برای توسعه این صنعت فراهم سازد. باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ گستردگی نیاز انسان به منابع انرژی همواره از مسایل اساسی مهم در زندگی بشر بوده و تلاش برای دستیابی به یک منبع تمام نشدنی انرژی از آرزو‌های دیرینه انسان بوده است؛ بنابراین ایران به لحاظ وجود پتانسل‌های عظیم طبیعی منابع انرژی تجدیدپذیر (خورشید و باد)، در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مقایسه با کشور‌های دیگر جهان از رتبه بالایی برخوردار نبوده و سرمایه گذاری اندکی در این زمینه انجام شده است. با توجه به خسارات محیط زیستی انرژی‌های تجدیدناپذیر و تمام شدن این منابع و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی‌های کم خسارت برای محیط زیست معرفی شده است، به ناچار برای توسعه پایدار باید توجه بیشتری به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر معطوف شود.

همچنین به گفته متخصصان ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۵،۵ – ۴،۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشور‌های با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.

همچنین یکی از عوامل آلوده کننده هوا سوخت‌های فسیلی است و دولت‌ها درصدد کاهش مصرف این سوخت‌ها هستند، از این رو داشتن خودرو و موتوسیکلت‌های برقی و کم مصرف باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا هم مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش یابد و به دنبال آن شاهد هوایی پاک و سالم باشیم. پایه تولید انرژی در کشور سوخت‌های فسیلی است بنابراین هر چه میزان مصرف کمتر باشد آلودگی کمتری منتشر می‌شود و هر چه به سمت برقی کردن خودرو‌ها برویم میزان انتشار آلودگی کاهش می‌یابد ضمن اینکه باید توان به کارگیری انرژی‌های تجدید پذیر را داشته باشیم یعنی نیروگاه‌های خورشیدی را توسعه دهیم.

براساس این گزارش با وجود استعداد و قابلیت بالای ایران در تامین انرژی خورشیدی، اما این کشور از ظرفیت بالای این انرژی بسیار کم استفاده کرده است؛ بنابراین با توجه به اینکه هنوز اقدامات زیربنایی از جمله برق رسانی به روستا‌ها در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و انتقال انرژی در مناطق دورافتاده دشوار و هزینه بر بوده، استفاده از منبع خورشید برای تولید برق، مقرون به صرفه است. همچنین اشتغالزایی و درآمدزایی به ویژه در مناطق کم برخوردار یکی از ثمرات تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی با استفاده از امکانات محلی است.

طبق این گزارش کشور ما، یک کشور نفت خیز است و این که ضرورت انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان بدهیم، یک مقدار سخت است. مهمترین معضلی که در ارتباط با انرژی تجدیدپذیر وجود دارد یارانه‌هایی است که به انرژی فسیلی داده شده و این باعث می‌شود انرژی‌های تجدیدپذیر مغفول بماند. همچنین بالا بودن هزینه‌های اولیه پنل خورشیدی، بالا بودن هزینه سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌ها، رقابت‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌ها و زمان بر بودن بازدهی پنل‌های خورشیدی مهمترین عواملی هستند که بر عدم توسعه این نوع از انرژی تجدیدپذیر در ایران تأثیر گذاشته است. علی‌رغم این کاهش قیمت، به‌دلیل کاهش شدید ارزش پول ملی، هزینه سرمایه‌گذاری در سامانه‌های خورشیدی در ایران افزایش قابل‌توجهی داشته است و اکنون شاهد افزایش قیمت تجهیزات هستیم.

هم اکنون ظرفیت تجدیدپذیر‌ها به ۹۰۵ مگاوات رسیده، اما این میزان یک درصد ظرفیت کل کشور است و طبق قانون باید به پنج درصد می‌رسیدیم. هرچند در حوزه تجدیدپذیر‌ها نسبت به دنیا عقب هستیم، اما وعده‌های خوشی در حوزه توسعه تجدیدپذیر‌ها به گوش می‌رسد. وزیر نیرو وعده داده که در تابستان امسال مقرر شد که ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات در حوزه انرژی حرارتی به ظرفیت کشور اضافه شود، تا امروز طبق برنامه پیش رفته ایم و برای ارتقای این صنعت باید گام‌های بلندتری برداشت و از این مهم حمایت خواهیم کرد، حتما با روش‌های مختلف حمایت می‌کنیم که این صنعت در کشور رشد بیشتری داشته باشد.

به گفته وی، دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قرارداد‌های بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.