رشد 100 درصدی درآمد شرکت پایانه‌های نفتی از محل خدمات‌ سه‌گانه به نفتکش‌ها
رشد 100 درصدی درآمد شرکت پایانه‌های نفتی از محل خدمات‌ سه‌گانه به نفتکش‌ها
مجموع درآمد شرکت پایانه‌های نفتی حاصل از خدمات سه‌گانه به نفتکش‌ها در سال 99 حدود 765 میلیارد تومان بود که نسبت به سال 98 بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

به گزارش«نبض انرژی» در راستای سیاست شفاف‌سازی و جلوگیری از گلوگاه‌های فساد، دولت برای اولین‌بار از طریق سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های دولتی کرد.

یکی از شرکت‌های دولتی، شرکت پایانه‌های نفتی ایران است که صورت مالی آن در ادامه گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* سود و زیان شرکت پایانه‌های نفتی در سال 99 زیر ذره‌بین

شرکت پایانه‌های نفتی ایران یکی از شرکت‌های فرعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است. موضوع فعالیت این شرکت عبارت است از انجام هر گونه عملیات به منظور تاسیس، ایجاد و تکمیل تاسیسات و پایانه‌های نفتی لازم جهت انجام عملیات صادرات و واردات مواد نفتی و ارائه خدمات سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی.

در صورت مالی شرکت پایانه‌های نفتی در سال 99، جدول 1 و 2 صورت سود و زیان این شرکت را در سال 99 و 98 نشان می‌دهد.

طبق این جداول، سود خالص و جامع این شرکت در سال 99 به ترتیب 4.7 و 5.9 میلیارد تومان بوده است.

جدول 1

جدول 2

بدین ترتیب شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال 99 حداقل زیان‌ده نبوده است.

* افزایش 33 درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت پایانه‌های نفتی در سال 99

جدول 3 درآمدهای عملیاتی شرکت پایانه‌های نفتی را نشان می‌دهد. طبق این جدول مبلغ 4.35 هزار میلیارد ریال از درآمدها بابت جبران هزینه خدمات ذخیره‌سازی و صدور نفت بوده است.

کل درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 99 حدود 1.2 هزار میلیارد تومان بوده است. درآمدهای عملیاتی شرکت پایانه‌های نفتی در سال 98 عدد 0.9 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده بود. بدین ترتیب در سال 99 درآمدهای این شرکت 33 درصد افزایش داشته است.

جدول 3

* افزایش 100 درصدی درآمد شرکت پایانه‌های نفتی از ارائه خدمت به نفتکش‌ها

طبق صورت مالی شرکت پایانه‌های نفتی، 64 درصد از درآمدهای عملیاتی این شرکت از خدمات راهنمایی و پهلودهی به کشتی‌ها به دست آمده است.

در جدول 4 سهم هر یک از بخش‌ها در حوزه درآمد خدمات راهنمایی و پهلودهی آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود تعدادِ عملیات این شرکت در حوزه «خدمات پهلودهی و بارگیری نفتکش‌ها»، «خدمات راهنمایی کشتی‌ها» و «خدمات قایق موتوری و یدک‌کش‌» در سال 99 نسبت به سال 98 افزایش یافته است.

مجموع درآمد شرکت پایانه‌های نفتی حاصل از خدمات سه‌گانه در سال 99 حدود 765 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 98 بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

جدول 4

براساس توضیح صورت مالی این شرکت، طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، شرکت پایانه‌های نفتی می‌تواند نسبت به دریافت حق‌الزحمه خدمات راهنمایی، پهلودهی و جداسازی نفتکش‌ها بر اساس نرخ مصوب به صورت ارزی یا معادل ریالی آن طبق نرخ تسعیر ارز اعلام شده بانک مرکزی در روز پهلودهی اقدام کند.

علت افزایش درآمد ریالی ناشی از افزایش خدمات پهلودهی و راهنمایی نفتکش‌ها، عمدتا به دلیل افزایش تعداد خدمات و همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی بوده است.

* افزایش 36 درصدی هزینه‌های اداری و عمومی شرکت پایانه نفتی

جدول 5 جزئیات هزینه‌های اداری و عمومی شرکت پایانه‌های نفتی را نشان می‌دهد. طبق این جدول جمع خالص هزینه‌های شرکت در سال 99 حدود 398 میلیارد تومان بوده است. این رقم در سال 98 حدود 293 میلیارد تومان بوده که رشدی 36 درصدی را تجربه کرده است.

جدول 5

منبع: فارس