کاهش ۱.۴ میلیون‌بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت در بازار جهانی
کاهش ۱.۴ میلیون‌بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت در بازار جهانی
ریستاد انرژی اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین، افزایش تورم، قرنطینه‌های کرونایی در چین و اختلال‌های موجود در زنجیره‌های عرضه، تقاضای جهانی نفت را ۱.۴ میلیون بشکه در روز پایین آورده و به ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز رسانده است.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، ریستاد انرژی در روز جمعه اعلام کرد تقاضای جهانی نفت 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به 99.6 میلیون بشکه در روز رسیده است، یعنی پائین‌تر از 100.2 میلیون بشکه‌ای که در 2019 ثبت‌شده بود. این مؤسسه تحقیقاتی انتظار ندارد تقاضا زودتر از سال آینده میلادی افزایش یابد.

کاهش تقاضای جهانی نفت احتمالاً نتیجه حمله روسیه به اوکراین، افزایش تورم، قرنطینه‌های کرونایی در چین و اختلال‌های موجود در زنجیره‌های عرضه است. قرنطینه‌های بیشتر و تشدید مسائل ژئوپولیتیکی می‌تواند تقاضا را از این سطح هم پایین‌تر بیاورد.

ریستاد انرژی اعلام کرد کاهش تقاضا نتیجه مستقیم کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سراسر دنیاست و می‌تواند قیمت نفت را پایین بیاورد.

ریستاد انرژی تنها مؤسسه‌ای نیست که پیش‌بینی تقاضای نفت را پایین آورده است. اوپک هم پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی در سال جاری میلادی را 480 هزار بشکه در روز به‌خاطر کند شدن رشد اقتصاد جهان درنتیجه‌ جنگ اوکراین و قرنطینه‌های کرونایی چین پایین آورده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی خود از تقاضای جهان را 260 هزار بشکه در روز کاهش داده و آن را نتیجه بازگشت قرنطینه‌های شدید کرونایی در چین اعلام کرده‌است.

دراین‌بین بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هر دو پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را پایین آورده‌اند.

ریستاد انرژی اعلام کرد اگر جنگ روسیه در اوکراین ادامه یابد، قیمت نفت و گاز بازهم افزایش پیدا می‌کند. مخصوصاً اگر اتحادیه اروپا درنهایت نفت و گاز روسیه را در سال جاری میلادی ممنوع کند.

طبق گزارش این مؤسسه تحقیقاتی، جنگ روسیه در بدترین شرایط قیمت نفت خام برنت را در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی به 180 دلار در هر بشکه می‌رساند و باعث رکود بیشتر اقتصاد و سقوط تقاضای نفت خواهد شد.

منبع: تسنیم