اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها
اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها
وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت شهرداری‌ها برای مدیریت مصرف انرژی گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران به دیگر شهرداری‌های کشور نیز گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز اتفاق بسیار مهمی در زمینه کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی رقم خورد.

وی افزود: با امضای این تفاهم‌نامه در موضوع کاهش مصرف سوخت در بخش ساختمان، صنایع و حمل‌ونقل اتفاق‌های بسیار خوبی رقم خواهد خورد.

وزیر نفت در تشریح بخش ساختمان این تفاهم‌نامه تصریح کرد: خوشبختانه در آغاز دولت مردمی سیزدهم مبحث ۱۹ ساختمان مورد تأکید قرار گرفت، بر این اساس ساختمان‌هایی که تازه احداث می‌شوند، به‌ویژه در کلان‌شهرها، مکلف‌اند مقررات مربوط به بهینه‌سازی مصرف سوخت را رعایت کنند و صدور پایان کار شهرداری منوط به تأییدیه رده‌بندی انرژی ساختمان خواهد بود.

اوجی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه حمل‌ونقل ادامه داد: قرار است با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، با افزایش واگن‌های حمل‌ونقل شهری، در ازای سوخت صرفه‌جویی‌شده، با ارائه اسناد مربوطه، وزارت نفت هزینه تأمین این واگن‌ها را پرداخت کند.

وی از گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها در همکاری شهرداری وزارت نفت و شهرداری تهران یاد و تصریح کرد: این موضوع درباره اتوبوس‌های شهری و خودروهای عمومی دنبال می‌شود که هزینه‌های آن با استناد به صرفه‌جویی که در مصرف سوخت رقم می‌خورد، به همه از سوی وزارت نفت پرداخت می‌شود.

وزیر نفت بازسازی و نوسازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی را از دیگر موضوع‌های همکاری خواند و گفت: با استفاده از ظرفیت همکاری در این زمینه بین شهرداری و وزارت نفت، می‌توان کاهش مصرف سوخت را که یکی از رسالت‌های مهم وزارت نفت است محقق کرد.

ظرفیت بالای شهرداری‌های کشور برای مدیریت مصرف انرژی

اوجی ظرفیت شهرداری‌ها را برای مدیریت مصرف انرژی در سطح کشور مهم ارزیابی و اظهار کرد: تفاهم‌نامه امروز می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد تا بتوانیم تفاهم‌نامه‌هایی را با شهرداری کلان‌شهرها به امضا برسانیم و با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها در بحث ساختمان و حوزه حمل‌ونقل کاهش مصرف انرژی را دنبال کنیم.

وی درباره جزئیات تفاهم‌نامه با شهرداری تهران گفت: با اضافه کردن واگن‌های شهری از محل صرفه‌جویی ایجادشده وزارت نفت مکلف است تا یک میلیارد دلار به شهرداری تهران پرداخت کند.

وزیر نفت افزود: برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها نیز اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است که از محل صرفه‌جویی سوخت از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود.

اوجی تصریح کرد: بر این اساس با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تا ۵ هزار اتوبوس گازسوز و برقی می‌شوند و طی چهار سال نیز با افزوده شدن واگن‌های جدید به مترو در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق می‌افتد.