اگر آب زاینده رود منتقل نشود، اصفهان از انتقال آب بی‌نیاز است
اگر آب زاینده رود منتقل نشود، اصفهان از انتقال آب بی‌نیاز است
نماینده مردم اصفهان در مجلس با استناد به آمار ۱۶ سانتی متر فرونشست زمین در اصفهان نسبت به تخریب ابنیه تاریخی این منطقه هشدار داد و گفت: اگر آب از زاینده‌رود برداشت نشود و به سایر استان‌ها منتقل نشود، اصفهان نیازمند انتقال آب نیست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» عباس مقتدایی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اصفهان یک شهر و منطقه ملی و شناخته شده جهانی است. از آنجایی که آب زاینده‌رود را در سال‌های گذشته به بیرون حوزه منتقل کرده‌اند، اکنون نیازمند آب شدیم، اگر آب از زاینده‌رود برداشت نشود و به سایر استان‌ها منتقل نشود، اصفهان نیازمند انتقال آب نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه دخالت‌های انسانی و مدیریتی زاینده‌رود را تا مرز نابودی پیش برده است، ادامه داد: اکنون فرونشست زمین اصفهان را به خطر انداخته است. فرونشست سالانه حدود ۱۶ سانتی‌متر، ابنیه تاریخی این دیار را نابود می‌کند و این موضوع غیرقابل برگشت است.

چرا باید حق آبه تاریخی اصفهان نادیده گرفته شود؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: تمام ایران و اصفهان از شما توقع دارند اهمیت این موضوع را در کانون توجه قرار دهید. اگر دولت به این موضوع رسیدگی کند، نیازی نیست که نمایندگان در مجلس با یکدیگر در این زمینه صحبت کرده و فردی اظهارنظری داشته باشد که من امروز به دنبال جواب به این اظهارات باشم. وزیر نیرو باید با جدیت و سرعت به این موضوع ورود کند؛ زیرا حوزه آبریز زاینده‌رود دو استان اصلی دارد؛ یکی از این استان‌ها که اصفهان است ۹۸ درصد جمعیت را دارد و دیگری دو درصد. اصفهان ۹۳ درصد وسعت زمین‌های کشت را دارد و دیگری ۷ درصد. چرا باید حق آبه تاریخی و مستند اصفهان نادیده گرفته شود؟

وی با بیان اینکه صدها روستا در اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: زمانی که غیرقانونی بودن آب بن و بروجن مطرح می‌شود، منظور مخالفت با منطقه‌ای نیست. سازمان محیط زیست اعلام  کرده بندهای متعدد بالا دست بر رودخانه موجب اختلال شده است. در حال حاضر صدها روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و ما باید برای موضوع آب درخواست‌های بسیار داشته باشیم. ما هیچ هیاهویی نکردیم و حرف منطقی داریم. از وزیر نیرو، شورای عالی آب و رئیس جمهور برای احقاق حق و اجرای قانون کمک می‌خواهیم.