3 چالش ‌اجرای طرح بازتوزیع بنز‌ین در کیش و قشم
3 چالش ‌اجرای طرح بازتوزیع بنز‌ین در کیش و قشم
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کیش محدودیت‌هایی در مبادله بنزین دارد، مردم این جزیره از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار هستند و نمی‌توان از آنها انتظار رفتار و واکنشی مشابه مردم سایر مناطق کشور با طرح بازتوزیع یارانه بنزین داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پرویز محمدنژاد قاضی‌محله‌، در مورد اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که مجریان طرح بازتوزیع یارانه بنزین با کمیسیون انرژی داشتند، طرح به دلیل ابهامات کارشناسی بسیاری که در جزئیات و نحوه اجرا داشت، مورد استقبال کمیسیون قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در جلسات بعدی به دلیل اینکه تصمیم اجرای طرح، ابتدا در دولت گرفته شده بود و بعد به کمیسیون انرژی آمد، این کمیسیون موافقت خود با اجرای آزمایشی طرح در مناطقی از کشور را اعلام کرد و دولت هم جزایر قشم و کیش را به عنوان مناطق آزمایشی پیشنهاد داد. از ابتدا معتقد بودم، نتایج اجرای آزمایشی طرح در جزایر کیش و قشم، بازنمایی مناسبی از کل کشور نخواهد داشت و حتماً نتایج در این مناطق مثبت خواهد بود. بنابراین، آینده موفقی برای اجرای نهایی طرح متصور نیستم.

* نتایج طرح بازتوزیع بنزین در کیش و قشم به همه کشور قابل تعمیم نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به محدودیت‌ها، شرایط خاص جغرافیایی و اجتماعی کیش بیان کرد: کیش به دلیل نداشتن راه خاکی با شهر‌های اطراف خود محدودیت‌هایی در مبادله بنزین دارد. همچنین مردم جزیره کیش، از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار هستند و نمی‌توان انتظار رفتار و واکنش یکسان از مردم سایر مناطق کشور با طرح بازتوزیع یارانه بنزین داشت.

محمدنژاد ادامه داد: با توجه به اینکه مقرر شده است، خرید و فروش بنزین در سامانه‌ای به نام «بنزینِ من» صورت پذیرد، باید محروم‌ترین و سخت‌ترین مناطق کشور از نظر دسترسی و کیفیت اینترنت انتخاب شود، تا نتایج واقعی از مشکلاتی که ممکن است برای مردم ایجاد شود، به دست آید. اما جزیره کیش از بهترین و باکیفیت‌ترین مناطق کشور از نظر دسترسی به اینترنت و رفاه اجتماعی است. همچنین سطح سواد و آگاهی به میزانی است که تغییر شیوه اختصاص بنزین مشکل‌آفرین نباشد.

* گزارشی از نتایج طرح به کمیسیون انرژی ارائه نشده است

وی با اشاره به عدم انتشار نتایج طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجریان طرح نتایج اولیه را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما تاکنون به صورت رسمی گزارشی از نتایج اجرای طرح به کمیسیون انرژی ارسال نشده است. مسلم است این طرح، توزیع متوازن عدالت و هدفمندی یارانه‌ها را به دنبال دارد، اما کمیسیون در فرآیند اجرای طرح، ابهاماتی دارد.

* طرح بازتوزیع بنزین‌ قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد

نماینده مردم لنگرود افزود: از ابهامات کمیسیون انرژی، مشخص نبودن وضعیت سهمیه کسانی است که قادر به فروش سهمیه خود نباشند. از طرفی وقتی بحث منابع مالی و پول مطرح شود، قطعا بازار هم شکل خواهد گرفت و همیشه در بازار‌ها افرادی به دنبال سوداگری هستند. کسی که خودرو ندارد، مجبور است سهمیه خود را به فروش رساند و این افراد طعمه سوداگران خواهند شد، زیرا کسی سهمیه خود را از بین نمی‌برد و به هر قیمتی می‌فروشد. این معضلات منجر به افزایش قاچاق بنزین به کشور‌های همسایه خواهد شد.

* تبعات اصلاح قیمت بنزین ذیل طرح بازتوزیع به خانوارها

وی با اشاره به حساسیت کمیسیون انرژی بر زمینه‌سازی افزایش قیمت بنزین با اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طرف دولت، اظهار داشت: این مسئله که دولت با اجرای طرح و پرداخت سهمیه نقدی به مردم به دنبال کاهش تنش‌های احتمالی در صورت افزایش قیمت بنزین است، در جلسات مطرح شد و دولت به صراحت این موضوع را رد کرد، اما احتمال این اتفاق وجود دارد، زیرا دولت تعهد مکتوب به عدم افزایش قیمت بنزین نداده است.

این نماینده مجلس افزود: هدف اصلی طرح بازتوزیع بنزین، حمایت و کمک به اقشار ضعیف جامعه است، زیرا یارانه حامل‌های انرژی در شرایط فعلی به این افراد نمی‌رسد، اما اگر در آینده آزادسازی و افزایش قیمت بنزین مطرح شود، جامعه هدفی که قرار بوده از این آزادسازی منتفع شود، چندین برابر ضرر خواهد کرد، زیرا افزایش قیمت بنزین بر سایر محصولات و خدمات تأثیر خواهد گذاشت.

* در صورت انتشار نتایج‌ بررسی کارشناسی انجام خواهد شد

محمدنژاد بیان کرد: اگر دولت فعلی و یا دولت‌ بعدی در راستای این طرح به دنبال آزادسازی قیمت بنزین باشد، کشور با آسیب و خطرات جدی رو‌به‌رو خواهد شد. دولت با این طرح به دنبال بهبود وضع اقشار ضعیف است، اما آزادسازی قیمت، نتیجه معکوس خواهد داد.

‌عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با اشاره به مبهم ماندن ابعاد و جزئیات طرح اظهار داشت: کمیسیون انرژی با جدیت این موضوع را پیگیری خواهد کرد و در صورت انتشار نتایج طرح، بررسی کارشناسی دقیق برای روشن شدن ابعاد مختلف آن انجام خواهد داد.

به گزارش‌ فارس، اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع بنزین بر اساس کد ملی هم‌وطنان به جای اختصاص بنزین یارانه‌ای به خودروها از ابتدای اسفندماه سال گذشته، در جزیره کیش آغاز شد. طرحی که هرچند کارشناسان حوزه انرژی نسبت به مفاد آن بی‌اطلاع هستند اما دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه به تازگی از اجرای موفقیت‌آمیز آن در جزیره کیش خبر داده است.

منبع: فارس