بی‌پولی پاکستان را به خاموشی فرو می‌برد
بی‌پولی پاکستان را به خاموشی فرو می‌برد
پاکستان که دیگر توان مالی برای خرید زغال سنگ یا گاز طبیعی از خارج برای نیروگاه‌های خود را ندارد، برق مصرف کنندگان خانگی و صنایع را قطع می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با وقوع جنگ در اوکراین که ماه گذشته افزایش قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی را تشدید کرد، پاکستان برای خرید سوخت از بازار معاملات نقدی به مشکل برخورده است. هزینه‌های انرژی پاکستان در ۹ ماه منتهی به فوریه نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است و این کشور قادر نیست برای خرید بیشتر هزینه کند.

مفتاح اسماعیل که به عنوان وزیر دارایی از سوی شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان انتخاب شده است، در توییتر اعلام کرد حدود ۳۵۰۰ مگاوات ظرفیت برق به دلیل کمبود سوخت تا ۱۳ آوریل تعطیل شد. ظرفیت مشابه به دلیل مشکلات فنی از شبکه حذف شده است. به گفته طاهر عباس، مدیر تحقیقات شرکت عارف حبیب در کراچی، بیش از ۷۰۰۰ مگاوات، معادل یک پنجم از ظرفیت تولید برق پاکستان است.

کمبود برق، چالش اقتصادی دشواری که پیش روی نخست وزیر جدید پاکستان است را پیچیده‌تر می کند. این کشور نسبتا فقیر که به واردات انرژی وابستگی زیادی دارد، از افزایش هزینه‌های سوخت به شدت آسیب دیده است.

تامین کنندگان LNG بلندمدت پاکستان، چندین محموله‌ای که قرار بود طی چند ماه گذشته تحویل داده شود را به دلیل محدودیت عرضه لغو کردند. این کشور روز یکشنبه مناقصه‌ای برای خرید شش محموله LNG از بازار نقدی منتشر کرد اما این مناقصه ممکن است برای دولت صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سمیع الله طارق، مدیر تحقیقات شرکت “سرمایه گذاری پاکستان کویت” گفت: وضعیت پاکستان در کوتاه مدت تغییر نخواهد کرد زیرا وضعیت جهانی به همین منوال است. قطع‌های برق اجباری برای مدیریت کمبود برق وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا