مشترکین خوش مصرف برق در گیلان پاداش دریافت می‌کنند
مشترکین خوش مصرف برق در گیلان پاداش دریافت می‌کنند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: مشترکینی که در مصرف برق گیلان مدیریت مناسبی داشته باشند، همانند سال گذشته پاداش دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمدتقی مهدیزاده، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۵۳ میلیارد ریال پاداش به مشترکین همکار در طرح‌های پاسخگویی بار پرداخت شد و امسال نیز چنین شرایطی مهیا است تا به این مشترکین پاداش پرداخت شود.

وی افزود: صنایعی که در پیک بار و در ساعتهای اوج مصرف برق ، مصارف خود را کاهش دادند، طبق سیستم این کاهش مصرف‌ها رصد و در نهایت پاداش دریافت کردند چون این واحدهای صنعتی در اوج مصرف برق ، دستگاه‌های پرمصرف خود را خاموش و یا از ژنراتورهای برق استفاده کردند که این واحدها مشمول دریافت پاداش شدند چون میزان بهای برق مصرفی آنان کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان ادامه داد: بر این اساس سال گذشته ، ۱۰ هزار و ۲۸۸ تفاهم‌نامه با مشترکین منعقد شد که در نهایت نیز، بیش از ۵۳ میلیارد ریال پاداش همکاری مدیریت بار مصرف به این مشترکین در قالب تخفیف بهای برق مصرفی اختصاص یافت که این موارد مربوط به کاهش میزان مصرف برق در ساعتهای پیک بار بود.

مهدیزاده بیان کرد: از این تعداد، ۲ هزار و ۲۷۱ تفاهم‌نامه مربوط به مشترکین صنعتی، چهار هزار و ۱۵ تفاهم‌نامه با مشترکین کشاورزی، یکهزار و ۹۴۹ مورد در حوزه مشترکین اداری استان، یکهزار و ۴۶۲ مورد در تعرفه سایر مصارف، ۸۲ مورد با جایگاه های CNG استان و ۹ تفاهم نامه با مولدهای اضطراری استان بود که در نتیجه عقد تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های انجام شده، بیش از ۱۳۶ مگاوات کاهش مصرف برق در استان بوقوع پیوست .

وی خاطر نشان کرد: در آغاز فصل گرما هرسال و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات عدیده و خاموشی های گسترده در سطح استان ، تفاهم نامه‌های همکاری با مشترکین در تعرفه‌های معین به ویژه صنایع سنگین استان منعقد می‌شود تا در ساعات اوج مصرف و با همکاری مشترکین مذکور ، پیک مصرف برق استان تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت: بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال، تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: افرادی که الگوی مصرف را رعایت کنند نه تنها شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند شد، بلکه در صورت صرفه‌جویی، نرخ برق آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و می‌توانند مبلغی را از این شرکت بستانکار شوند.

وی افزود : بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۳۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اضافه کرد: البته این در حالی است که دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا ۲ برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.

مهدیزاده ادامه داد: صنعت برق طی سالیان گذشته با بحران های جدی مواجه بود که مهمترین آن، نابرابری بین تولید و مصرف برق در کل کشور است و برای گذر از پیک تابستان، مترصد انعقاد تفاهم نامه همکاری با مشترکین در تعرفه‌های مختلف برای مدیریت مصرف برق هستیم.

نقش انکارناپذیر اصلاح الگوی مصرف مشترکین در گذر از پیک سال 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان به اصلاح الگوی مصرف برق اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسایل و اولویت‌ها جهت گذر از پیک سال جاری، مدیریت مصرف انرژی و رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکین است.

وی در ادامه به سامانه “برق من” اشاره و بیان کرد: مشترکان برق با نصب اپلیکیشن برق من و ورود به این سامانه می‌توانند گزینه «انتخاب پله مصرف» را برگزیده و پله مصرفشان را تعیین کنند و با مراجعه به گزینه قبض، جزئیات قبض الکترونیک دوره قبل خود را مطالعه کرده و بر مبنای آن نسبت به انتخاب پله دوره آتی خود تصمیم‌گیری کرده و علاوه بر امکان پرداخت آنلاین صورتحساب از تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی برق گیلان بصورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

مهدیزاده اضافه کرد: برابر مصوبه هیات وزیران، دستگاههای اجرایی موظفند که در ساعات اداری مصارف خود را به ۵۰ درصد رسانده و پس از ساعات اداری به ۱۰ درصد کاهش دهند و در همین راستا نیز، دستگاه‌های اجرایی و ادارات به کنتورهای هوشمند با قابلیت رویت پذیری و کنترل پذیری تجهیز و میزان مصرف آنها پایش و به نهادهای نظارتی گزارش می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان خاطرنشان کرد: مشارکت صحیح و هدفمند تمامی سازمان ها، ادارات و دستگاه های اجرایی استان برای اجرای موثر طرح فوق مورد انتظار است و درصورت عدم رعایت موازین فوق، این شرکت پس از صدور اخطار ،ملزم به ایجاد محدودیت در مصرف انرژی و در نهایت قطع انشعاب این دستگاه‌ها خواهد بود.

توزیع برق گیلان در کل استان نزدیک به ۳۱ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۳ هزار و ۹۲۴ دستگاه ترانسفورماتور برق دارد که در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۵۴ هزار مشترک دارد که از این مقدار حدود ۷۸ درصد کل مشترکین را ، مشترکین خانگی تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا