قیمت گاز آمریکا رکورد ۱۳ ساله را زد
قیمت گاز آمریکا رکورد ۱۳ ساله را زد
قیمت گاز طبیعی آمریکا تحت تاثیر تقاضای قوی، به بالاترین حد در بیش از ۱۳ سال گذشته صعود کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بهای گاز طبیعی آمریکا در اوایل معاملات آسیا به ۷.۵۵۵ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mBtu) صعود کرد و رکورد قبلی را که در ژانویه ثبت کرده بود، شکست و از ابتدای سال میلادی جاری، تقریبا رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

کمبود جهانی سوخت در سراسر بازارها منعکس شده است زیرا تامین کنندگان برای برآورد افزایش تقاضا در دوران پساکرونا به تقلا افتاده‌اند و جنگ در اوکراین هم این وضعیت را تشدید کرده است. اگر چه قیمت گاز طبیعی آمریکا به لطف فراوانی میادین شیل در سال گذشته، بسیار پایین‌تر از نرخ‌ها در اروپا و آسیا مانده اما فاصله قیمت آن با بازارهای مذکور در حال کاهش است.

ذخایر استراتژیک آمریکا برای این وقت از سال بسیار پایین‌تر از حد معمول است و تولید یکنواخت مانده است. در این بین، آمریکا هر قطره گاز طبیعی مایع (LNG) که بتواند را برای کمک به کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه، صادر می کند.

سازمان ملی اقیانوسی و هواشناسی آمریکا دمای هوای پایین‌تر از حد معمول در قسمتهای شمالی این کشور از ۲۵ آوریل تا اول مه را پیش بینی کرد. این وضعیت، تقاضا برای گاز برای گرمایش و سوخت نیروگاه را افزایش خواهد داد و سهم در نظر گرفته شده برای مخازن ذخیره‌سازی گاز را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کمبود زغال سنگ در آمریکا هم به افزایش قیمت گاز کمک کرده و توانایی نیروگاه‌های برق برای تغییر سوخت مورد استفاده در هنگام افزایش تقاضا و قیمت‌ها را محدود کرده است.

منبع: ایسنا