با کاهش 40 درصدی ذخایر آبی مشهد، تابستان سختی پیش‌رو داریم/ 3 برنامه اضطراری برای گذر مطمئن از اوج مصرف
با کاهش 40 درصدی ذخایر آبی مشهد، تابستان سختی پیش‌رو داریم/ 3 برنامه اضطراری برای گذر مطمئن از اوج مصرف
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: نسبت به سال گذشته، ذخایر سد دوستی، طرق، ارداک و سد کارده با کاهش 36، 43، 47 و 46 درصدی مواجه است که در مجموع حجم منابع آبی سدهای تأمین‌کننده آب مشهد 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “حسین اسماعیلیان” در این‌باره بیان کرد: در سال 1399 حجم کل مصارف آبی مشهد مقدس 243 میلیون مترمکعب بود که  این مصارف در سال 1400 به 260 میلیون مترمکعب رسید.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال آبی جاری، میزان مصارف حدود 8 درصد افزایش داشته باشد، افزود: علاوه بر اینکه بحران بی‌آبی بر شهر مشهد مسلط شده است، مصارف نیز به دلیل افزایش دما افزایش داشته است.

تأمین 70 درصد منابع آب استحصالی از سفره‌های زیرزمینی
وی با اشاره به اینکه کم‌باران‌ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: تقریبا 36 درصد مصارف آبی مشهد را از سدها و 64 درصد دیگر را از منابع زیرزمینی استحصال کردیم اما امسال به دلیل کاهش شدید ذخایر سدها این نسبت به 70 درصد آب‌های زیرزمینی و 30 درصد از سدها خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به کمبود جدی آب در اوج مصرف و تابستان پیش‌رو در مشهد تصریح کرد: حجم مصارف و آب مورد نیاز کلان شهر مشهد 13 هزار لیتر بر ثانیه است ولی کل ظرفیت آبی یا آب موجود این کلانشهر از منابع مختلف کمتر از 10 هزار لیتر است و برای پشت سر گذاشتن اوج مصرف آب در شهر مشهد با کمبود 2 هزار و 500 لیتر بر ثانیه آب رو‌به‌رو هستیم.

3 برنامه اضطراری برای  گذر از اوج مصرف آب
اسماعیلیان ادامه داد: با یک برآورد ساده باید اعلام کرد مصرف روزانه آب مشهد در دوره اوج مصرف بیش از یک میلیون و 123 هزار متر مکعب در روز است که هم اکنون حدود 900 هزار مترمکعب آن قابل تأمین است و شهر مشهد با 223 هزار متر مکعب در روز کسری آب در روزهای پیش‌رو مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه علیرغم شرایط سخت آبی، جیره بندی، خط قرمز مدیریت آب مشهد است ابراز داشت: سه برنامه اساسی برای تأمین آب مشهد در روزهای اوج مصرف طراحی شده است که جابجایی و تجهیز چاه‌ها، اتصال و استفاده از چاه‌های سایر دستگاه‌ها به تعداد 69 حلقه چاه و اجرای طرح نبی اکرم صلی ا… علیه و آله و سلم در ماه‌های آینده از جمله برنامه‌های در دست اقدام این شرکت است.
​مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با نگاهی امیدوارانه به مدیریت آب سد دوستی و همکاری ترکمنستان در مصارف و حقابه آن خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته میزان برداشت آب از سد دوستی برای تأمین آب مشهد به یک و نیم متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و این میزان هم اکنون 2 متر مکعب است و اگر بخواهیم اوج مصرف آب مشهد در تابستان امسال را پشت سر بگذاریم باید این میزان برداشت به 5 متر مکعب بر ثانیه برسد.