ایران به جرگه سه کشور دارنده دانش تعمیرات بال ولو‌های تمام جوشی پیوست
ایران به جرگه سه کشور دارنده دانش تعمیرات بال ولو‌های تمام جوشی پیوست
متخصصان داخلی، موفق به بومی‌سازی بال ولو یا شیر توپی شده است که با این موفقیت ایران به جرگه سه کشور دارنده دانش تعمیرات بال ولو‌ها پیوست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت گاز همانند سایر صنایع در عرصه تولید و توسعه تجهیزات نفتی پشگام است به گونه‌ای که این شرکت با الهام گرفتن از تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب دانش فنی نوین توانسته گام‌های مثبتی را عرصه پیشرفت این صنعت بردارد. نمونه بارز این توانمندی‌ها دستیابی به دانش تعمیرات شیرات بال ولو‌ها است که برای نخستین‌بار با در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، انجام شده است و با این کار ایران به جرگه سه کشور دارنده این دانش پیوست.

گفتنی است بال ولو یا شیر توپی (Ball Valve) نوعی از مهم‌ترین شیرآلاتی است که در آن با استفاده از یک توپ فلزی قطع و وصل جریان سیال (نفت، گاز، بخار) انجام می‌شود. این توپ فلزی به‌صورت علامت بعلاوه، از یک سو باز و از یک سوی دیگر مسدود است، بنابراین کافی است برای برقراری جریان سیال سمت باز شیر در مسیر جریان قرار داشته باشد.

محمد کامل، مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با بیان اینکه این مهم در دو بخش تعمیرات کارگاهی و تعمیرات در حین سرویس شیرآلات، از سال ۱۳۹۰ تاکنون در این منطقه انجام شده است، اظهار کرد: تعمیرات در حین سرویس شیرآلات خطوط انتقال گاز فشار قوی به طور کاملاً تخصصی و با صرف هزینه گزاف روزانه در حدود ۱۵۰۰ یورو توسط تعداد محدودی شرکت در سطح سه کشور انجام می‌شد که این منطقه به این دانش نیز دست یافته و به همت متخصصان داخلی، موفق به بومی‌سازی شده است.

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: برآورد تقریبی در این حوزه، صرفه‌جویی چند ده میلیاردی در ۱۰ سال گذشته و ناشی از نبود نیاز به تخلیه گاز و تعویض شیر‌ها است، ضمن آنکه افزایش کیفی موارد مربوط به اچ‌اس‌ئی به دلیل رفع نشتی‌های داخلی (پاسی) شیرآلات نصب‌شده در خطوط، از دیگر مزایای این روش است.

کامل یادآور شد: در مورد تعمیرات کارگاهی، برای همه شیرآلات مورد استفاده در خطوط شرکت انتقال گاز و گاز‌های استانی شامل پلاگ، بال، گیت و چک ولو چه از نوع بدنه جداشونده یا بدنه جوشی تا کلاس کاری ۶۰۰، امکان تعمیرات وجود دارد که بعضی از آن‌ها ماحصل تلاش و کار تحقیقاتی ۱۰ ساله و نتیجه این تلاش و کار گروهی احیای مجدد حدود ۲۰۰ عدد شیر در انواع مختلف بوده است.