۸۳ بند آبخیزداری در استان اردبیل در دست اجرا است
۸۳ بند آبخیزداری در استان اردبیل در دست اجرا است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ۸۳ بند آبخیزداری در این استان در دست اجرا است که برای اجرای این بندها ۴۵ میلیارد و ۸۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان اعتبار مصوب و ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمود قلی‌زاده گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح ۱۷۸ هزار و ۴۰۵ هکتار معادل ۴۳ درصد از مساحت استان به صورت تفصیلی و اجرایی مطالعه شده و ۸۵۵ مورد بندهای سنگی و ملاتی و گاوخونی هم تا به حال در استان اجرا شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته هم مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در ثمرین در سطح ۴ هزار و ۶۱۴ هکتار، در نیر ۶ هزار و ۴۹۵ هکتار، کوثر ۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، خلخال ۲ هزار و ۸۰ هکتار و اصلاندوز هم ۲ هزار و ۶۳۶ هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به اعتبارات حوزه آبخیر ارس، بالهارود و سفیدرود گفت: برای حوزه ارس با حجم مصوب۲۶ هزار و ۴۶۵ متر مکعب  و ۱۳ هزار و ۳۸ هکتار سطح پوشش ۲۶۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار، برای حوزه بالهارود با حجم مصوب ۱۷ هزار و ۱۱۷ متر مکعب و سطح پوشش ۶ هزار و ۸۵ هکتار، ۴۶۶ هزار و ۶۹۶ میلیون ریال اعتبار و برای حوزه سفیدرود هم در ۶ هزار و ۴۱۲ متر مکعب با حجم پوشش ۲ هزار و ۱۹۲ هکتار به میزان ۷۸ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال گذشته مصوب شده است.

وی همچنین از اختصاص ۳۵ میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری مصوب سفر رئیس جمهور به اردبیل خبر داد و گفت: از این رقم تاکنون ۲۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

قلی‌زاده اظهار کرد: بعد از پیگیری‌های استاندار اردبیل و معاونت عمرانی استاندار در مرحله اول ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارت مصوب سفر دریافت شد که در ۱۳ حوضه آبخیز جدید، چهار حوضه مطالعاتی و ۲ پروژه نیمه‌تمام هزینه می‌شود و ۱۵ میلیارد تومان دیگر هم بعد از ابلاغ در پروژه‌های دیگر شهرستان‌ها هزینه خواهد شد.

وی گفت: با اختصاص و ابلاغ ۳۵میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور ۱۹ پروژه آبخیزداری در استان شامل۲ پروژه در اردبیل، سه پروژه در نمین، ۲ پروژه در مشگین شهر، سه پروژه در خلخال، یک پروژه در کوثر، چهار پروژه مطالعاتی در کوثر، نیر، خلخال و اردبیل و ۲ پروژه نیمه تمام در استان اجرا خواهد شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، پروژه‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

قلی‌زاده ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

وی افزود: از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند.

استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد.

منبع: ایرنا