تحریم اروپا علیه نفت روسیه چند ماه وقت می‌برد
تحریم اروپا علیه نفت روسیه چند ماه وقت می‌برد
تحریم احتمالی اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه ممکن است در دست بررسی باشد اما طراحی و تدوین چنین ممنوعیتی احتمالا چند ماه زمان خواهد برد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» خبرگزاری فرانس پرس به نقل از مقامات اروپایی گزارش کرد وزیران و مقامات اتحادیه اروپا بحث درباره وضع تحریم‌های احتمالی را شروع کردند و اگرچه بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا شامل آلمان از چنین اقدامی حمایت می کنند اما همچنان با ممنوعیت واردات نفت روسیه به اروپا مخالف هستند.

پس از انتشار تصاویری از کشتار غیرنظامیان در اوکراین، اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه را تصویب کرد. با این حال این تحریم تا اوت سال ۲۰۲۲ اجرا نمی شود. تاخیر در اجرای این تحریم به اعضای اتحادیه اروپا فرصت می دهد منابع تامین جایگزینی را پیدا کنند.

مذاکره درباره بسته بعدی تحریمها اکنون روی ممنوعیت نفت روسیه متمرکز است و مقامات اتحادیه اروپا  به خبرگزاری فرانسه گفتند که اعمال تحریمهای بعدی ممکن است چند ماه زمان ببرد.

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، اتخاذ تدابیری علیه نفت به معنای باطل شدن قراردادهای فعلی، یافتن منابع دیگر و جلوگیری از دور زدن تحریمهاست و همه این اقدامات نمی تواند یک شبه انجام شود و مستلزم چند ماه زمان است.

بعضی از مقامات اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا شامل کشورهای منطقه بالتیک و لهستان خواستار تحریم نفت روسیه برای مجازات مسکو برای جنگ در اوکراین شده‌اند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته در سخنرانی با اعلام این پیشنهاد گفت: بله ما زغال سنگ را ممنوع کردیم. اما اکنون باید نفت را بررسی کنیم و درآمدهایی که روسیه از سوختهای فسیلی بدست می آورد را بررسی کنیم.

با این حال اروپا درباره تحریم نفتی فوری دچار دو دستگی است و آلمان فعلا تمایلی به این تحریم ندارد و اعلام کرده است که ممنوعیت نفت، آلمان و اروپا را به رکود عمیق می کشاند. سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه گذشته بر مواضع آلمان در مخالفت با ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه تاکید کرد.

در این بین، کمیسیون اروپا در سندی تصریح کرد موافقت خریداران اروپایی برای پرداخت پول گاز روسیه به روبل، نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو خواهد بود. این مکانیزم تدابیر محدودکننده فعلی اتحادیه اروپا در خصوص روسیه، دولت و بانک مرکزی روسیه را نقض می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پوتین پنج شنبه گذشته در اظهارات جدیدی گفت: تلاشهای دولتهای غربی برای محدود کردن صادرات روسیه و جایگزین کردن منابع انرژی دیگر، روی کل اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت و پیامدهای چنین اقدامی بسیار رنج آور خواهد بود به خصوص برای کسانی که چنین سیاستی را اختیار کردند.

منبع: ایسنا