۳۵ برنامه تعادل‌بخشی آب در استان اردبیل اجرا می‌شود
۳۵ برنامه تعادل‌بخشی آب در استان اردبیل اجرا می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از اجرای ۳۵ برنامه تعادل بخشی منابع آب و سازگاری با کم‌آبی بعلاوه ۶ برنامه راهبردی در این استان خبر داد و گفت: برنامه های عمرانی بخش آب استان بر اساس این برنامه ها پیش می‌رود.

به گزارش«نبض انرژی» علی حیدری اناری، با اعلام این خبر افزود: تدوین برنامه‌های زودبازده و پرشتاب برای اجرای پروژه‌های عمرانی در بخش آب مورد توجه قرار گرفته و برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این بخش تلاش مضاعف صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تسریع عملیات اجرایی طرح‌های نیمه تمام آبی این استان مورد توجه جدی بوده و این طرح‌ها تا ۲ سال آینده تکمیل می‌شود افزود: تکمیل پروژه پایاب خدا آفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه  آبیاری مغان، تکمیل سدها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در استان جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است.

حیدری اناری برنامه تخصیص آب برای بخش صنعت و همچنین احداث سدهای معیشتی در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صنعت معدن وتجارت و تامین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده است.

وی تکمیل سد عمارت و تصفیه‌خانه سد تازه‌کند را یادآور شد و گفت: تمام تلاش بر این است تا این ۲ پروژه در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

حیدری اناری اظهار کرد: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون متر مکعب از نظر حجمی بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های انگوت و گرمی فراهم شده و از خروج آب کشور از مرزها جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، ارتفاع سد عمارت از بستر رودخانه ۸۲ متر، طول تاج  ۳۱۵ متر، عرض تاج  ۱۲ متر، حجم مفید ذخیره آب  ۱۵۷ میلیون متر مکعب و حجم کل ذخیره  ۱۸۲ میلیون متر مکعب است که  با اختصاص منابع کافی از محل صندوق توسعه ملی  عملیات اجرایی این سد سرعت گرفته است.

طرح احیا و تعادل‌بخشی با هدف چاره‌اندیشی در کنترل افت و کسری مخزن آب دشت‌های ممنوعه از سال ۸۴ با اقدامات غیرسازه‌ای نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز، تقلیل منصوبات، نصب کنتورهای هوشمند و موضوع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها در استان اردبیل در حال اجراست

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

منبع: ایرنا