خرید مشترک گاز توسط اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به روسیه
خرید مشترک گاز توسط اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به روسیه
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در مورد خرید اشتراکی گاز از تولیدکنندگان غیر روسی مذاکره کنند تا بتوانند رقابت در این زمینه را متوقف کرده و هر چه سریع‌تر از گاز روسیه بی‌نیاز شوند.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، انتظار می‌رود سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس پایان ماه مه در مورد خرید مشترک گاز طبیعی جهت دوری از رقابت با یکدیگر برای عرضه گاز غیر روسی مذاکره کنند. اتحادیه اروپا تلاش دارد وابستگی خود به مسکو را به صفر برساند.

اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، به‌دنبال پایین آوردن وابستگی خود به گاز طبیعی این کشور است. روسیه قبل‌از جنگ حدود 40 درصد از تقاضای این بلوک به گاز را تامین می‌کرد.

کمیسیون اروپا در اوایل ماه مارس طرحی ارائه داد که طبق آن وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه  تا پایان 2022 دوسوم کاهش می‌یابد و تا 2030 به صفر می‌رسد. هدف از این طرح متنوع کردن منابع عرضه گاز، تسریع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پیدا کردن جایگزینی برای گاز در گرمایش و تولید برق است. به‌این‌ترتیب وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه تا پایان سال جاری میلادی دوسوم کاهش می‌یابد.

اروپا برخلاف آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند بدون گاز روسیه ادامه دهد. بنابراین شرکای اروپایی آمریکا تمایلی به تحریم واردات نفت و گاز روسیه ندارند.

اعضای اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود برای خرید گاز غیر روسی را افزایش داده‌اند. برای مثال ایتالیا که برای تامین 40 درصد از نیاز خود به گاز وابسته به روسیه است، در روز دوشنبه قراردادی با الجزایر جهت دریافت 40 درصد گاز بیشتر از این کشور امضا کرده‌است.

اروپا همچنین مذاکراتی با برخی صادرکنندگان گاز طبیعی مایع از جمله آمریکا و قطر به‌منظور تقویت واردات این محصول انجام داده‌است.

منبع: تسنیم