ظرفیت طرح تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان یکصد هزار بشکه در روز است
ظرفیت طرح تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان یکصد هزار بشکه در روز است
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: ظرفیت تولید طرح ملی و بزرگ تصفیه گازوییل در این واحد صنعتی که تا شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محسن قدیری روز چهارشنبه در جلسه مجمع عمومی فوق العاده پالایشگاه اصفهان افزود: طرح بزرگ تصفیه گازوییل (سوخت دیزل) با سرمایه گذاری ۵۴۵ میلیون یورو و ۶۹ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریالی در حال راه اندازی مقدماتی است و تا شهریور امسال به بهره برداری می رسد.

وی  سود خالص راه اندازی این طرح را ۲۶۳ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: ارزش سود هر بشکه هفت دلار است و پس از چهار سال به نقطه سر به سر می رسد.

با بهره‌برداری کامل از طرح کلان تصفیه گازوییل، همه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل تولیدی روزانه این پالایشگاه مطابق با استاندارد بین‌المللی یورو ۵ تصفیه و ۳۰۰ تُن گوگرد حذف می شود.

قدیری با اشاره به طرح های بزرگ پالایشگاه اصفهان، اظهار داشت: این مجموعه بزرگ صنعتی دارای افق پنج ساله است و چندین طرح در آن با هدف بهبود کیفیت و رویکرد زیست محیطی تعریف شده است.

وی به طرح بهینه سازی پالایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: طرح واحد بنزین سازی در این مجموعه در سال ۹۵ راه اندازی شد و پس از ۲ سال و سه ماه به نقطه سر به سر رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به واحد تقطیر سوم نیز اشاره و اضافه کرد: این واحد بمنظور جلوگیری از تولید محصولات سنگین و استفاده از واحدهای غلظت شکن با هزینه ۱۳۰ میلیون یورو راه اندازی شد که سال آینده در این طرح به نقطه سر به سر می رسیم.

قدیری طرح کاهش گوگرد در ته مانده برج تقطیر را یکی دیگر از طرح های بزرگ و زیست محیطی این شرکت خواند و گفت: این طرح تاکنون ۳۷ درصد پیشرفته داشته و اجرای آن بدلیل تحریم ها با مسائلی مواجه شد اما امید است در اسرع وقت اجرای آن شروع شود.

وی رفع آلایندگی گازهای فلر (zero flaring) ، سرمایه گذاری در زنجیره ارزش بوتان و احداث واحد بوتادین، بهینه سازی تولید پالایشگاه و ایجاد شبکه ریلی بمنظور حمل و نقل محصولات را از طرح های جدید این شرکت عنوان و تصریح کرد: تامین آب، یکی از مهمترین مشکلات این واحد صنعتی بشمار می آید که در حال پیگیری و اجرای طرح هایی بمنظور رفع آن هستیم.

به گفته وی، کاتالیست مورد نیاز یکی از واحدهای تولیدی پالایشگاه اصفهان از طریق یک شرکت دانش بنیان در داخل کشور تامین شد که کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

جلسه مجمع عمومی فوق العاده پالایشگاه اصفهان امروز با دستور تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه برگزار شد.
شرکت پالایش نفت اصفهان ( پالایشگاه اصفهان ) در زمان حاضر وظیفه تامین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را به عهده دارد و بنزین و گازوییل از محصولات اصلی این شرکت بشمار می‌آید بطوری‌که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند.

روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و چهار میلیون لیتر گازوییل یورو۵ در این واحد صنعتی تولید می شود.

ایـن شرکت با حدود ۳۰ نوع فراورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.