فرار شرکت نفتی چینی از ترس تحریم‌های غربی
فرار شرکت نفتی چینی از ترس تحریم‌های غربی
شرکت تولیدکننده نفت و گاز فراساحلی CNOOC در حال آماده سازی خروج از فعالیت‌هایش در انگلیس، کانادا و آمریکا به دلیل نگرانیهای پکن از اعمال تحریمهای غربی روی این دارایی‌هاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» روابط میان چین و غرب بر سر مسائلی نظیر حقوق بشر و تجارت، تیره بوده و از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین که چین حاضر به محکوم کردن آن نشد، این تنش‌ها افزایش پیدا کرده است.

آمریکا هفته گذشته اعلام کرد اگر چین به روسیه برای فرار از تحریم‌های غربی از جمله تحریم های مالی کمک کند، ممکن است با پیامدهایی روبرو شود. شرکت CNOOC در این باره اظهارنظر نکرد.

شرکتها معمولا به صورت دوره‌ای به مرور دارایی‌های خود می‌پردازند اما خروج برنامه ریزی شده شرکت CNOOC، کمتر از یک دهه پس از ورود این شرکت چینی به سه شرکت از طریق خرید ۱۵ میلیارد دلاری سهم شرکت نکسن کانادا صورت می گیرد. توافقی که این شرکت را به یک تولیدکننده بزرگ تبدیل کرد.

طبق محاسبات رویترز، این دارایی‌ها که شامل سهم در میادین بزرگی در دریای شمال، خلیج مکزیکو و پروژه‌های ماسه نفتی کانادا هستند، معادل حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند.

رویترز ماه گذشته گزارش کرده بود شرکت CNOOC بانک امریکا را برای آماده سازی فروش دارایی‌هایش در دریای شمال استخدام کرده است.

شرکت CNOOC بازبینی دارایی‌های جهانی خود را در آستانه ورود به بازار سهام شانگهای آغاز کرده است. این شرکت اکتبر گذشته از بازار سهام آمریکا خارج شد. این خروج در راستای اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاد که شرکتهای چینی متعددی را که می گفت متعلق به ارتش چین هستند یا توسط آن کنترل می شوند، هدف گرفت.

این شرکت همچنین از افزایش قیمت‌های نفت و گاز که تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده، بهره می برد و امیدوار است خریداران را جذب کند زیرا کشورهای غربی به دنبال توسعه تولید داخلی برای جایگزین کردن انرژی روسیه هستند.

به گفته منابع آگاه، همزمان با خروج از غرب، شرکت CNOOC به دنبال خرید دارایی‌های جدید در آمریکای لاتین و آفریقاست و همچنین می خواهد توسعه پروژه‌های جدید و بزرگ در برزیل، گویان و اوگاندا را در اولویت قرار دهد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: شرکت CNOOC به دنبال فروش دارایی‌های فرعی و دارایی‌های دشوار برای مدیریت در انگلیس، کانادا و آمریکاست.

شرکت CNOOC به دلیل نگرانیهای امنیتی که واشنگتن در خصوص مدیران چینی دارد، با موانعی برای فعالیت در آمریکا روبروست و پیش از عرضه اولیه عمومی اعلام کرده است ممکن است با تحریمهای بیشتری روبرو شود.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا این شرکت دارایی‌های در حوزه‌های شیل ایگل فورد و راکی و همچنین سهمی در دو میدان فراساحلی بزرگ در خلیج مکزیکو دارد. دارایی‌های کانادایی اصلی این شرکت لانگ لیک و هانگینگ استون در استان آلبرتا هستند.

منبع: ایسنا