موجودی مخازن سدهای تهران به ۴۵۳ میلیون مترمکعب رسید/ صرفه‌جویی ضروری است
موجودی مخازن سدهای تهران به ۴۵۳ میلیون مترمکعب رسید/ صرفه‌جویی ضروری است
مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اکنون حجم ذخیره سدهای پنجگانه تهران به ۴۵۳ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که ۷۱۷ میلیون متر مکعب بود، کاهش ۲۶۵ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «محمد شهریاری» امروز (چهارشنبه)، افزود: از ابتدای فروردین ماه امسال ورودی آب به مخازن سدهای پنجگانه تهران حدود ۱۳۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۱۶ میلیون متر مکعب) شاهد کاهش ۳۷ درصدی هستیم.

وی درباره وضعیت بارشی امسال تهران، ادامه‌داد: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰) تاکنون ۱۵۵.۳ میلیمتر بارش در محدوده عملکرد استان تهران به وقوع پیوسته که در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت ۵۳ ساله که ۲۱۶ میلیمتر بارش داشته ایم، کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران درباره اینکه برخی می گویند تهران به مدت ۹۲ روز کمبود آب دارد، گفت: این حرف درستی نبوده و با توجه به منابع آبی تامین کننده آب شرب تهران اعم از حجم آب ورودی به مخازن سدهای پنج‌گانه از طریق رودخانه های دائمی بالادست آنها و منابع آب زیرزمینی، برنامه ریزی تامین آب شرب پایتخت انجام می‌شود.

وی گفت: این امر به شرایط آب و هوایی بستگی داشته و به‌طور حتم در مدیریت منابع آبی به‌ویژه در شرایط خشکسالی و محدودیت منابع آبی در اختیار، همراهی و همکاری شهروندان در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، تاثیر بسیاری در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب  خواهد داشت.

سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) از نظر میزان بارش یکی از سال های کم بارش محسوب می شود، چنان‌که چندی پیش «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو از این سال تعبیر به «سال سخت» کرد.

وی گفت: در سالی به سر می‌بریم که در اغلب حوضه ها شرایط سختی داریم، پس باید در موضوع الگوی مصرف حضور فعال‌تری داشته باشیم.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که حوضه آبریز دریای خزر از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی کشور با بیشینه بارش ۳۱ میلیمتری تا ۲۶ فروردین و ۲۹ میلیمتری تا دوم اردیبهشت، تنها حوضه آبریز با بالاترین میزان بارش است و بقیه حوضه‌های آبریز بارش چندانی را تجربه نخواهند کرد.

منبع: ایرنا