جزییات توسعه میادین نفتی و گازی افغانستان
جزییات توسعه میادین نفتی و گازی افغانستان
سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: همچنین در مطالعات اولیه نقشه‌ای از معادن و منابع در این کشور تهیه شده بود که در ولایت هرات علاوه بر منابع بسیار غنی سنگ آهن، گاز هم وجود دارد اما توسعه آن بلندمدت است و فعلا این امکان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» اخیرا مقامات افغانستان استخراج یک معدن نفت را در شمال این کشور افتتاح کرده‌اند. گفته شده قرار است روزانه به میزان 200تن نفت به ارزش 150هزار دلار از این حوزه به دست بیاید. ولایت‌های سرپل و فاریاب دارای سه معدن نفت به نام‌های قشقری، بازار کمی و زمردسای است که بنا به آمار رسمی مقدار ذخایر تثبیت شده این حوزه حدود 87 میلیون بشکه تخمین شده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، درباره اینکه آیا ایران می‌تواند در برداشت و توسعه این میادین به افغانستان کمک کند، اظهار داشت: افغانستان منابع نفت و گاز دارد اما مسئله استحصال و استخراج برای این کشور دشوار بوده و مهمترین موضوع نیز بحث امنیت است.

وی افزود: البته در گذشته در شمال افغانستان در استان سرپل گاز استخراج می‌کردند، نفت هم به صورت خودجوش از برخی چاه‌ها خارج می‌شد. زمانی ژنرال دوستم در حد استفاده از یک ماشین حدود 5 تا 6 بشکه نفت را تصفیه می‌کرد، اما فعلا امکان بهره‌برداری ندارند. امریکا هم نتوانست کاری در این کشور انجام دهد، در هر حال افغانستان در حوزه نفت حرفی برای گفتن ندارد اما در گذشته به آسیای میانه هم صادرات گاز داشت که اکنون متوقف شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه لازمه توسعه میادین نفتی و گازی و معادن در افغانستان این است که یک امنیت پایدار در این کشور شکل بگیرد، گفت: همچنین در مطالعات اولیه نقشه‌ای از معادن و منابع در این کشور تهیه شده بود که در ولایت هرات علاوه بر منابع بسیار غنی سنگ آهن، گاز هم وجود دارد اما توسعه آن بلندمدت است و فعلا این امکان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما تا زمان تشکیل یک دولت مورد شناسایی جامعه جهانی فعالیت و همکاری سرمایه‌گذاری مشترک نمی‌توانیم با افغانستان داشته باشیم، چند دهه است که بعد از سقوط دولت نجیب، افغانستان مشکل داشته و هیچ سرمایه‌گذاری به فرجام نرسیده است. امریکا و اروپا هم با وجود منابع مالی و تجهیزات فراوان کاری نکرده‌اند، حتی امریکایی‌ها در ایالت بدخشان سعی کردند روی معادن طلا کار کنند اما نشد، بنابراین با توجه به شرایط موجود این کشور ما نیز فعلا نمی‌توانیم در این کشور پروژه‌ای را پیش ببریم.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: مهمترین مولفه برای هر سرمایه‌گذاری تامین امنیت پایدار است، پروژه‌های نفتی و گازی زمانبر هستند و حداقل بعد از 5 سال جواب می‌دهند، مثلا در معدن مس عینک مدت‌هاست که چینی‌ها مطالعه می‌کنند و کار اکتشاف کامل شده، تلفات هم دادند، اما به سرانجام نرسید. این کشور بزرگترین معدن لیتیوم و مس جهان را دارد اما مسئله این است که ابتدا باید به یک ثبات امنیتی و آرامش برسد بعد این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: ایلنا