رویکرد دولت سیزدهم در اکتشاف‌های نفتی فناورانه و دانشگاه‌محور است
رویکرد دولت سیزدهم در اکتشاف‌های نفتی فناورانه و دانشگاه‌محور است
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم در صفر تا صد اکتشافات نفتی فناورانه و دانشگاه‌محور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سیدحسن قدسی‌پور درباره تشکیل کمیته مشترک بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت نفت اظهار کرد: گفت‌وگوهایی با وزارت نفت داشتیم که جای امیدواری است بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیانی را در این زمینه‌ها به‌کار بگیریم و دانشگاه در این زمینه‌ها نسبت به گذشته حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد.

وی یادآور شد: نشستی با محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران داشتیم که قرار شد گروه‌های فناور را تشکیل دهیم. سیاست و راهبرد وزارت نفت در دولت قبل این بود که به دانشگاه‌ها یک میدان نفتی همچون میدان دارخوین یا الوند را واگذار می‌کردند، بر همین اساس چند قرارداد این‌گونه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شده که به‌خوبی در حال پیشرفت است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه هوشمندسازی چاه از فعالیت‌های دانشگاه امیرکبیر در حوزه نفتی است که از گذشته هم در این زمینه پروژه‌هایی را به سرانجام رسانده‌ایم، گفت: هم‌اکنون آماده اجرای این نوع پروژه‌ها هستیم، همچنین در حوزه پایین‌دستی چاه مانند سیمان و بتن کردن دیواره‌های چاه که هرکدام از آنها حوزه‌ای تخصصی و فناورانه است، بنابراین این حوزه‌ها را به‌صورت شرکت دانش‌بنیان و گروهی سازمان می‌دهیم که با شرکت ملی نفت سریع‌تر نشست داشته باشیم.

قدسی‌پور درباره تحقیقات در میدان نفتی الوند نیز گفت: تحقیقات ما در این میدان نفتی بر ازدیاد برداشت متمرکز بود، در این زمینه دانشکده‌های ما طراحی‌هایی را انجام دادند که بر اساس آن انفجارهایی در ۲ تا ۳ هزار متری عمق چاه نفت انجام می‌شود تا مقدار استخراج نفت افزایش یابد.

منبع: ایرنا

کد خبر 455459