نانو حریف ریزگرد‌ها می‌شود؟
نانو حریف ریزگرد‌ها می‌شود؟
فناوری نانو ابزاری برای مقابله با ریزگرد‌ها و آلودگی هوا با استفاده از نانوسنسور‌های تنش بر روی قطعات حساس می توان از بروز حوادث جلوگیری کرده و قبل از شکست یک قطعه از وضعیت تنشی آن مطلع شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پدیده ریزگرد‌ها و گردوغبار امروزه به یکی از معضلات بزرگ برای کشور‌ها به ویژه برای ایران تبدیل شده است و این موضوع سالانه در زمان تابستان به خاطر خشکسالی به شدت اوج می‌گیرد. متاسفانه گردریز‌ها باعث شده که مردم نیز از ادامه فعالیت‌های روزمره خود نیز عقب بیفتند.

براساس این گزلرش به گفته کارشناسان و تحلیلگران شاید بتوان با استفاده از فناوری و تکنولوژی نوین بتوان با این معضل مقابله کرد. یکی از این فناوری‌ها، فناوری نانو است که این فناوری با ورود به تمام حوزه پیشرفت قابل توجهی داشته و به سرعت در حال توسعه است.

به نظر می‌رسد فناوری نانو می‌تواند به مقابله با این ریزگرد‌ها بپردازد؛ چرا که نانوتکنولوژی ابزاری برای مقابله با ریزگرد‌ها و آلودگی هوا با استفاده از نانوسنسور‌های تنش بر روی قطعات حساس می توان از بروز حوادث جلوگیری کرده و قبل از شکست یک قطعه از وضعیت تنشی آن مطلع شد. مزایای این سنسور‌های گاز، دقت فوق العاده به دلیل استفاده از مواد نانومتری، مقاومت به سایش، عمر طولانی، واقعی بودن مقادیر نشان داده شده و قیمت کم است.

در کنار این موضوع نکته‌ای که حائز اهمیت است توجه و جدی گرفتن مسئولان این حوزه است که با اعمال مدیریت درست بتوانند با این ریزگرد‌ها مقابله کنند؛ چرا که در صورت نداشتن برنامه نمی‌توان راهکار‌ها و شیوه‌هایی را برای این مورد اعمال کرد.