طرح جمع‌آوری فلر‌های گازی در دولت سیزدهم به کجا رسید؟
طرح جمع‌آوری فلر‌های گازی در دولت سیزدهم به کجا رسید؟
در دولت قبلی سنایور‌های مختلفی برای جمع‌آوری فلر‌های گازی مطرح شده است حال این سوال پیش می‌آید که آیا دولت سیزدهم موفق به خاموشی تمامی فلر‌های گازی خواهد شد؟.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فلر‌های گازی یا مشعل سوزی پدیده‌ای که برای سوزاندن گاز‌های اضافه در مکان‌های استخراج نفت و گاز است. این کار به‌وسیله مشعل گازی یا فلر گازی که به آن دودکش مشعلی نیز اطلاق می‌شود. مشعل سوزی موضوعی است که بیش از ۶۰ ساله مطرح است و این مسئله پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ای است، مجلس نیز به این مسئله توجه داشته و آخرین بار در ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد که گاز‌های مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود.

باید به این کته اشاره کرد و گفت؛ که سابقه اجرای طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه میدان‌های نفتی در شرکت ملی نفت ایران به سال ۱۳۴۹ همزمان با تاسیس شرکت ملی گاز ایران مربوط می‌شود. حتی می‌توان دلیل اولیه ایجاد شرکت ملی گاز ایران را جمع‌آوری گاز‌های همراهی دانست که در میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سوزانده می‌شد.

براساس این گزارش سالانه افزون بر ۱۵۰میلیارد متر مکعب گاز در مشعل‌های بالای چاه‌های نفت در جهان به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که براساس آمار‌های بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست.

در دهه ۵۰ به سبب عدم بهره‌برداری از میدان‌های مستقل گازی، گاز‌های همراه پس از جمع آوری و فرآورش به خط لوله اول سراسری (به طول ۱۱۰۰ کیلومتر) به منظور گاز رسانی شهری و نیروگاهی (بخش‌هایی از شیراز و تهران) تزریق و بخش عمده‌ای از آن نیز به شوروی سابق صادر می‌شد.

همچنین گاز‌های همراه جمع آوری شده از میدان‌های نفتی اهواز، آغاجاری و مارون پس از فرآورش در پالایشگاه گازی بید بلند از طریق خط لوله اول سراسری گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار بین راهی به مصارف داخلی کشور و صادرات اختصاص یافته بود.

با وجود اینکه طی چند سال گذشته مناقصه‌هایی برای خامشی مشعل‌های گازی برگزار شد، اما تا به امروزند روند اجرایی این طرح به کندی صورت می‌گیرد. طبق گفته وزیر اسبق نفت ما در راستای اجرای این قانون مزایده‌ای را برگزار کردیم و قیمت پایه مزایده برای هر مترمکعب نیم تا دو سنت در نظر گرفتیم که تقریبا رایگان بود، اما تعداد مراجعین کم بود.

حتی وزیر نفت در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰ درصد گاز‌های فلر تا آخر سال ۱۴۰۱ جمع‌آوری شود. همچنین در راستای استفاده از گاز‌های مشعل باید واحد‌ها و کارخانه‌هایی به نام NGL یا نوعی پالایشگاه گازی احداث شود، در این NGL‌ها گازی که از چاه‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود شیرین‌سازی، تفکیک، جداسازی گاز طبیعی، اتان و … جدا و هر کدام به یک مصرف می‌رسد که سرمایه‌گذاری سنگینی را شامل می‌شود.

در همین رابطه وزیر دولت سیزدهم نیز در اسفندماه سال ۱۴۰۰ وعده داده است که پایان دولت همه گاز‌های مشعل جمع آوری خواهد شد. به همین منظور طرح جمع آوری گاز‌های مشعل در قالب پنج مجموعه قرارداد توسط شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی در استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد اجرایی خواهد شد؟

باید گفت که در دولت قبلی سنایور‌های مختلفی برای جمع‌آوری فلر‌های گازی مطرح شده است حال این سوال پیش می‌آید که آیا دولت سیزدهم موفق به خاموشی تمامی فلر‌های گازی خواهد شد؟.