رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی امسال شکسته می‌شود
رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی امسال شکسته می‌شود
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه امسال پنج‌هزار و 500 مگاوات واحد نیروگاهی جدید راه‌اندازی خواهد شد، گفت: این میزان افزایش ظرفیت در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش«نبض انرژی» ، “محسن طرزطلب” در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز 70 هزار مگاوات عبور کرده است، افزود: در حال حاضر 129 نیروگاه در قالب 590 واحد تولید برق حرارتی در حال فعالیت هستند که 67.5 درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 82 درصد سوخت مورد نیاز توسط گاز طبیعی تامین شده است، گفت: سال گذشته میزان تولید برق تمامی نیروگاه‌های کشور (حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برق‌آبی) به 359 میلیارد کیلووات ساعت رسیده که حدود 95 درصد از این رقم توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در پیک تابستان سال گذشته را 98 درصد عنوان کرد و افزود: امسال در تلاشیم تا خروج‌های اضطراری‌ واحدها را به حداقل رسانده و ضریب آمادگی نیروگاه‌ها را به 99.5 درصد افزایش دهیم.
طرزطلب با تاکید بر اینکه سال گذشته یک‌هزار و 570 مگاوات واحد جدید حرارتی به مجموعه تولید برق کشور افزوده شده است، ادامه داد: در سال 1400 بجز منابع حاصل از فروش برق جمعا حدود 6 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار توسط این شرکت انجام شده است که امیدواریم امسال بتوانیم این رقم را به سه تا چهار برابر افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 358 هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور ساخته شده است، گفت: درصددیم با همکاری پژوهشگاه نیرو و دانشگاه‌ها بتوانیم 85 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نیروگاهی را در داخل کشور تولید کنیم.
طرزطلب با تاکید بر اینکه امسال پنج‌هزار و 500 مگاوات واحد نیروگاهی جدید راه‌اندازی خواهد شد، گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه نخست امسال سه هزار و 686 مگاوات و در نیمه دوم سال یک‌هزار و 840 مگاوات واحد حرارتی جدید وارد مدار خواهد شد که چنین افزایش ظرفیتی در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: همچنین یک‌هزار و 113 مگاوات برنامه ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود با هدف توسعه تولید دانش‌بنیان در 286 واحد نیروگاهی پیش‌بینی شده که تاکنون 361 مگاوات از این برنامه محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه برای دوره اوج بار امسال حدود 100 هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون 78 هزار مگاوات از برنامه یاد شده به سرانجام رسیده است و در تلاشیم تا اواخر اردیبهشت‌ بتوانیم تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی را به اتمام برسانیم.