آیا فرونشست زمین قابل جبران است؟
آیا فرونشست زمین قابل جبران است؟
بسیاری از کارشناسان براین باور هستند که با مدیریت و کنترل مصرف آب و فرهنگ‌سازی می‌توان تا حدودی جلوی فرونشست زمین را گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پدیده فرونشست موضوع جدیدی نیست؛ بلکه از سال‌ها پیش مطرح بوده است؛ بنابراین فرونشست زمین در پی برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در کشور‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین در واقع برداشت مواد دیگر مانند گاز متان یا نفت نیز می‌تواند همین اثر را داشته باشد. اما در مجموع مقصر اصلی در فرونشست‌های زمین در بیشتر کشور‌ها آب‌های زیرزمینی هستند.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها به خاطر فرونشست در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و از مهم‌ترین دلایل پدیده نشست زمین در ایران می‌توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد.
همچنین برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، نفت و گاز، هدررفت میزان زیاد آب، حفر تونل، شیوه‌های نادرست کشاورزی و آب شدگی یخ‌ها از جمله مهم‌ترین دلایل اصلی فرونشست زمین است.

متاسفانه فرونشست زمین طی سال‌های اخیر در بسیاری از شهر‌های کشور روند تندی گرفته و به نوعی زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین برای مقابله با این مضوع باید تمهیدات ویژه‌ای از سوی مسئولان صورت گیرد.

با وجود اینکه مسئولان در گذشته در مورد خطر فرونشست زمین سال‌های سال هشدار داده‌اند، اما، چون خیلی آرام اتفاق می‌افتد درک نمی‌کنیم تا جایی که به خطرات آن برسیم و شاید دیگر کار از کار گذشته است.

براساس این گزارش بحث فرونشست بحث برداشت آب است. باید این مساله مدیریت شود و برگشت به این راحتی امکانپذیر نیست؛ بنابراین بهترین راه مدیریت و کنترل مصرف آب است.

همچنین فرهنگ‌سازی می‌تواند در این زمینه تاحدی کارساز باشد. مردم باید آگاه شوند که در آینده ممکن است برای نسل آتی مشکلاتی ایجاد شود. هرچند در بحث مدیریت بحران، مسوولان اقداماتی انجام می‌دهند، اما باز به نظر می‌رسد که باید در این باره بیشتر کار شود. اصلاح الگوی کاشت و سایر مواردی از این دست می‌تواند کمک کند که این روند یعنی فرونشست زمین تا حدودی کاهش پیدا کند.

همچنین کارشناسان معتقدند که روش‌های مصنوعی برای تزریق وجود دارد، اما این روش‌ها بسیار هزینه‌بر بوده و اثر آن محدود است. ما در بسیاری مواقع نمی‌توانیم وضعیت را به حالت قبل برگردانیم. همچنین در بسیاری از چاه‌های مجاز، هیچ کنتوری برای اندازه‌گیری میزان برداشت وجود ندارد و کشاورز هرچقدر می‌خواهد آب برداشت می‌کند. وقتی نمی‌دانید که چقدر آب برداشت می‌کنید، در واقع نمی‌توانید برداشت را کنترل کرده و برنامه‌های احیا و تعادل‌بخشی را انجام دهید.