صادرات میلیونها بشکه نفت از ایران، ونزوئلا و روسیه به سراسر جهان
صادرات میلیونها بشکه نفت از ایران، ونزوئلا و روسیه به سراسر جهان
تانکرهای نفتی کشورهای ایران، روسیه و ونزوئلا هر روزه در حال بارگیری نفت خام بیشتری برای مقاصد صادراتی خود هستند که این امر نشان دهنده بی تأثیر بودن تحریم‌های نفتی این کشورهاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، به نظر می‌رسد دیگر دوران اثرگذاری تحریم‌های نفتی کشورهای مختلف به سر رسیده است به طوری که کشورهای مختلف با کمبود شدید نفت در بازارهای جهانی روبرو هستند، از طرف دیگر ذخایر نفت آمریکا به شدت کاسته شده و حمله روسیه به اوکراین و فروآمدن پهبادهای یمنی‌ها در آرامکوی عربستان و یمن نیز قیمت نفت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

از طرف دیگر گسترش واکسیناسیون در دیگر کشورها و نزدیک شدن به ریشه کن شدن بیماری کرونا در سراسر جهان نیاز صنایع به نفت را افزایش داده، به همین دلیل کشورهای مختلف به دنبال خرید بیشتر نفت در جهان است.

هم اکنون نفتکش‌های حامل ۲۲ میلیون بشکه نفت از ایران، روسیه و ونزوئلا در حال تخلیه بار خود در کنار آب‌های دریای چین هستند ولی با این حال به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا در چین و مبارزه این کشور با این بیماری اخیراً تقاضای چینی‌ها برای واردات نفت کم شده است و به نظر می‌رسد مشکلات لجستیکی نیز بر سر راه واردات نفت بیشتر نفت وجود دارد.

چین یکی از خریداران نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا در چند سال گذشته بوده است. بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان نیز همچنین برای تأمین نیاز صنایع خود از ذخایر نفتی روسیه استفاده می‌کند، ذخایر که حالا دیگر بسیاری از کشورها از واردات آن به دلیل حمله روس‌ها به اوکراین خودداری می‌کنند.

واردات نفت با ارائه تخفیف‌های زیاد به مشتریان در حال حاضر به دلیل تشدید شیوع ویروس در چین مختل شده است و زمان انتظار برای تخلیه کشتی‌ها نفتی افزایش یافته است.

به گفته جین زی، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت داده و تجزیه و تحلیل نفتی سنگاپور، تخمین زده می‌شود که تقاضای روزانه نفت در ماه آوریل حداقل ۴۵۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت که عمدتاً به دلیل کاهش مصرف بنزین و سوخت جت است.

قرنطینه‌های مداوم در چین قطعاً تأثیر زیادی بر تحرک این کشور و در نتیجه تقاضای نفت دارد. تنگناهای لجستیکی نیز وجود دارد.

پالایشگاه‌های مستقل چین معمولاً خریداران اصلی این گریدها نفتی هستند، که این امر تا حدی به دلیل نفت قیمت ارزان و نزدیکی این پالایشگاه به بنادر شرقی روسیه صورت می‌گیرد اما در حال حاضر به شدت خرید نفت آنان تحت تأثیر نوسانات شدید بازار پس از تجدید حیات کرونا قرار گرفته است.

کاهش حواشی مربوط به امور پالایشی چینی‌ها را مجبور به خرید نفت بیشتری از کشورهای مختلف خصوصاً این کشورهای تحریم شده کرده است.

حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت دیگر نیز در آغاز سال از ایران، روسیه و ونزوئلا به سواحل چین رسیده و تخلیه شده است، براساس داده‌های رسمی تقاضای چینی‌ها در ژانویه و فوریه سال جاری و قبل از شیوع فعلی کرونا به طور میانگین حدود ۱۳.۷ میلیون بشکه در روز بود.

میانگین زمان انتظار کشتی‌ها در بنادر چین از ۴.۴۶ روز در هفته از ۲۸ مارس به ۵.۸۵ روز افزایش یافته است.

برای کشتی‌های سوئزگذر که می‌توانند تا ۱ میلیون بشکه نفت خام را در خود جای دهند این امر از ۴.۴۶ روز هفته گذشته به ۱۵ روز افزایش یافته است.

شرکتها نفتی می‌گویند حدود ۱۶ میلیون بشکه نفت خام ایران و ونزوئلا هم اکنون در انتظار تخلیه بار خود در بنادر چین هستند، از طرف دیگر حدود ۱ میلیون بشکه نفت از روسیه نیز در ماه مارس نیز آماده تخلیه به بازارهای آسیایی است که به نظر می‌رسد حدود ۷۰ درصد آن در چین تخلیه شود.

از طرف دیگر هم اکنون ۱۰۰ هزار تن نفت از روسیه به مقاصد دیگر بارگیری شده است که چین مقصد اول صادرات آن است با این حال گمانه زنی‌ها مبنی بر این است که این محموله‌ها قبل از حمله به اوکراین خریداری شده است.

منبع: مهر