آیا ضعف دیپلماسی زیست‌محیطی تنفس را از مردم می‌گیرد؟
آیا ضعف دیپلماسی زیست‌محیطی تنفس را از مردم می‌گیرد؟
اکثر کارشناسان معتقدند که سدسازی‌های بی‌رویه در کشور‌های همسایه و نبود دیپلماسی زیست محیطی و خشک شدن تالاب‌های منطقه‌ای باعث افزایش ریزگرد‌ها در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» موضوع بروز ریزگرد‌ها و گردوغبار در برخی از استان‌ها پدیده تازه‌ای نیست متاسفانه این مهم چندین سال است که نفس را از مردم آن مناطق گرفته و آن‌ها را با انواع بیماری‌ها درگیر کرده است. بیماری‌هایی از قبیل آسیب‌های قلبی و تنفسی، تأثیرات بر مکانیسم‌های دفاعی و تصفیه‌ای، بروز و تشدید آسم و تأثیرات سرطانی را ایجاد می‌کند. می‌توان گفت پیدایش ریزگرد‌ها به علت دو منشأ داخلی و خارجی بوده و عمده‌ترین منشأ خارجی آن کشور عراق و بیابان‌های جنوبی و غربی آن و از سوی دیگر به تازگی نیز سدسازی کشور ترکیه بوده که باعث افزایش این ریزگرد‌ها به کشور شده است.

متاسفانه منشأ داخلی این ریز گرد‌ها در استان خوزستان عمدتا از دو کانون، شامل بخش خشک تالاب هورالهویزه (هورالعظیم) و بیابان‌های ماه شهر و بخش خشک تالاب شادگان و بخش عمده‌ای نیز به دلیل احداث سد‌های بزرگ بر روی رودخانه‌های دجله و فرات توسط کشور‌های ترکیه (پروژه GAP)، عراق و سوریه و تا حدودی ایران (احداث سد کرخه) است.

همچنین اعمالی که انسان‌ها روی خاک انجام می‌دهند بیشترین تاثیر را بر فرسایش خاک داشته و باعث حمل رسوب و ایجاد گردوغبار در هوا می‌شود؛ که با آگاهی از توزیع زمانی و مکانی آن می‌توان با اعمال مدیریت‌های مناسب جهت کنترل کردن آن کمک کرد.

براساس این گزارش برای مقابله با این ریزگرد‌ها باید ایجاد پوشش گیاهی و کمربند‌های جنگلی ضروری است تا شاید از این طریق بتوان از آلاینده‌های ریزگرد‌ها کاست. همچنین بیابان زدایی و ایجاد پوشش گیاهی و تلاش برای حفظ آنها راهکار دائمی که در این خصوص می‌تواند موثر باشد، حفاظت از جنگل و منابع طبیعی موجود می تواند موثر باشد. صنایع تولیدی که مجوز تولید محصول دارند باید در زمان ساخت کارخانه ۲۵ درصد از فضای کارگاه تولیدی را به فضای سبز اختصاص دهند تا آلاینده‌های تولید شده از طریق فضای سبز و جنگل‌ها جذب شوند.

همچنین احیای تالاب‌ها و رعایت حقابه زیست بوم‌های پایین دست سد‌ها در این زمینه می‌تواند کارساز باشد.

یکی از موضوعات کلیدی دیگر برای مقابله با این ریزگرد‌ها و آلاینده دیپماسی مسئولان است که می‌توانند با همفکری جلوی این آلاینده‌ها را بگیرند.