مصرف 80 درصد مشتركان در فصل گرما مطابق الگوي مصرف است
مصرف 80 درصد مشتركان در فصل گرما مطابق الگوي مصرف است
مديركل امور انرژي و مشترکان توانیر گفت: ميزان مصرف برق 80 درصد مشتركان در فصول گرم سال كمتر از الگوي مصرف است و 15 درصد مشتركان دو برابر الگوي مصرف و 5 درصد مشتركان نيز بيش از دو برابر الگوي تعيين شده برق مصرف مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»،   “عبدالامير ياقوتي” با حضور در برنامه سيماي خانواده با اشاره به راهكارهاي كاهش مصرف برق اظهار كرد: در فصول گرم معمولا مصرف برق افزايش پيدا مي‌كند و محدوديت‌هاي موجود باعث مي‌شود كه روش‌هاي بهتر مصرف مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: ميزان مصرف برق 80 درصد مشتركان در فصول گرم سال كمتر از الگوي مصرف است و 15 درصد مشتركان برابر الگوي مصرف و 5 درصد مشتركان نيز بيش از دو برابر الگوي تعيين شده برق مصرف مي‌كنند كه اين اعداد نشان مي‌دهد با رعايت مواردي مي‌توان الگوي مصرف را رعايت كرد.
ياقوتي با اشاره به مولفه‌هاي مصرف برق، اظهار كرد: تجهيزات سرمايشي، يخچال، فريزرها، وسايل صوتي، تصويري و روشنايي چهار مولفه اصلي مصرف برق مشتركان در يك دوره يك ماهه است.

وي با بيان اينكه در خصوص وسايل سرمايشي نكات مختلفي وجود دارد، اضافه كرد: در اقليم‌هايي مانند تهران، كولرگازي و داكت اسپيلت، باعث مصرف بيش از اندازه مي‌شود و كساني كه از اين نوع وسايل سرمايشي استفاده مي‌كند قطعا نمي‌توانند الگوي مصرف را رعايت كنند.

وي با بيان اينكه 85 درصد مشتركان در تهران از كولر آبي استفاده مي‌كنند، خاطرنشان كرد: در زمان ساخت و ساز اگر شرايط به نحوي باشد كه با ايزوله بودن فضا شاهد خروج انرژي از واحد مسكوني نباشيم، در اين شرايط كولرگازي راندمان بهتري نسبت به ساير تجهيزات دارد اما به دليل عدم رعايتاصول علمي براي جلوگيري از ورود گرما و خروج انرژي در زمان ساخت واحد مسكوني، شاهد اتلاف انرژي فراوان در اين بخش هستيم، بنابراين كولرهاي آبي كه سيكل بادي را دنبال مي‌كنند به لحاظ مصرف انرژي شرايط بهتري را براي اقليم خشك تهران و اقليم‌هاي مشابه آن دارد.

ياقوتي اضافه كرد: از مشتركاني كه كولرگازي استفاده مي‌كنند، نمي‌توان انتظار داشت که الگوي مصرف را رعايت كنند، هرچند كولرهاي گازي برچسب انرژي دارند اما با بررسي‌هاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه بسياري از كولرهاي گازي موجود در بازار از راندمان مصرفي خوبي برخودار نيستند.

مديركل امور انرژي و مشترکان توانیر، افزود: در سال‌هاي گذشته با در نظر گرفتن ميزان مصرف در بخش يخچال و فريزرها، راندمان مصرف افزايش يافته اما در برخي از منازل يك يخچال قديمي‌تر هم وجود دارد و اين يخچال قديمي با مصرف معادل يك يخچال سايدباي سايد، نقش مهمي در عبور مصرف مشتركان از الگوي مصرف دارد.

وي افزود: در خصوص تعيين الگوي مصرف به ريز موارد آن مي‌توانم اشاره كنم اما زماني كه الگوي تعيين شده پوشش بالايي از مشتركان يعني بالغ بر 75 درصد مشتركان را شامل مي‌شود، نشان مي‌دهد الگوي مصرف به درستي انتخاب شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترين بحث در اين موارد تجهيزات اضافي و دقت در مصرف انرژي مانند لامپ، هود و هواكش  است كه معمولا بدون نياز روشن مي‌ماند.
ياقوتي اضافه كرد: نحوه مصرف و راندمان تجهيزات نقش مهمي در ميزان مصرف دارد و در صورتي كه اين موارد رعايت نشود، اثرات مثبت ناشي از راندمان مصرف را كاهش خواهد داد.
مديركل امور انرژي و مشترکان توانیر عنوان كرد: متوسط مصرف مشتركان پرمصرف، 450  كيلووات ساعت در ماه و معادل يك و نيم برابر الگوي مصرف است.