احداث پتروشیمی میانکاله مساوی با نابودی محیط زیست
احداث پتروشیمی میانکاله مساوی با نابودی محیط زیست
بسیاری از کارشناسان اجرای پتروشیمی میانکاله را دور از واقعیت اعلام می‌کنند و کارشناسان اذعان براین دارند که اجرای این پتروشیمی آسیب جدی به محیط زیست خواهد زد؛ چرا که پتروشیمی میانکاله به اقتصاد مازندران کمکی نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که تنور آن در بین مسئولان داغ شده موضوع احداث پتروشیمی میانکاله است که صحبت‌های ضد و نقیضی از سوی مسئولان ذیربط مطرح می‌شود. هم اکنون این مجتمع برای گرفتن مجوز‌های زیست محیطی متوقف شده است.

گروهی معتقدند پتروشیمی میانکاله قرار است که با ۸۰ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در ۵ کیلومتری منطقه حفاظت شده میانکاله احداث شود. این طرح با سفر رئیس جمهور به این منطقه به جریان افتاده است. طرحی که برخی از مسئولان از جمله نماینده بهشهر به شدت از آن حمایت می‌شود. وی در مجلس گفته بود؛ موافق ایجاد این پتروشیمی با رعایت استاندارد‌های زیست محیطی هستم. مصوبات هیئت دولت در کمیسیون‌های زیربنایی، حلاجی می‌شود و رئیس سازمان محیط زیست هم یکی از اعضای هیئت دولت است و نیازی به دریافت مجوز زیست محیطی جداگانه نبود!

همچنین وی معتقد است که مردم بومی از آن سود خواهند برد؛ چرا که زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد حرفی که بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح را دور از واقعیت اعلام می‌کنند و کارشناسان اذعان براین دارند که اجرای این پتروشیمی آسیب جدی به محیط زیست خواهد زد؛ چرا که پتروشیمی میانکاله به اقتصاد مازندران کمکی نخواهد کرد.

ماده اولیه آن گاز طبیعی است که باید از ۹۰۰ کیلومتری تعیین شود و محصول نهایی آن نیز پروپلین است که به ۱۸۰ کیلومتری مازندران یعنی دامغان خواهد رفت. حال این سوال پیش می‌آید که چرا همین طرح در منطقه نزدیک دامغان اجرا نشود.

براساس این گزارش در حال حاضر نیز ۹۰ طرح ناتمام پتروشیمی در کشور وجود دارد حال چرا اکنون به این طرح پرداخته می‌شود.

از سوی دیگر فعالان محیط زیست معتقدند که این طرح میخی بر تابوت منطقه بکر میانکاله خواهد بود. باید تأکید کرد که در زمینه جانمایی این پتروشیمی باید گفت که اگر این مرکز در شمال ساخته نشود باید در نقاطی دیگری از ایران که کمبود آب وجود دارد احداث شود و از آنجایی که دریای خزر کمک می‌کند تا منابع آب این پتروشیمی تأمین شود قرار گرفتن در پنج کیلومتری یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب‌های دنیا در بخش محیط زیستی مشکل ساز خواهد بود. اجرای این طرح علاوه برآسیب به محیط زیست و زمین‌های کشاورزی، نابودی پرندگان و تالاب‌های آن منطقه خواهد شد. در کنار این مهم عادل بین آب شیرین و شور بهم خواهد ریخت. همچنین آلودگی ناشی از پتروشیمی‌ها باعث می‌شود که پرندگان از مسیر خود منحرف شوند.

با توجه به آنکه پتروشیمی آلایندگی فراوانی دارد و به دلیل فاصله بسیار کم آن با تالاب ارزشمند میانکاله و تالاب بین‌المللی لپوی زاغمرز که سالانه پذیرای چند هزار پرندگانی همانند قو و پلیکان که در لیست سایتیس از درجه یک و دو حفاظتی برخوردار هستند و نیز در میانکاله که حدود نیم میلیون گونه از صد میلیون پرنده تالابی از این منطقه استفاده می‌کنند نگرانی‌های فراوانی ایجاد شد و امیدواریم که این طرح اجرایی نشود.

میانکاله منطقه‌ای که بسیاری از کارشناسان آن را تکه‌ای از بهشت لقب داده اند و با طرح‌هایی مثل ایجاد جزیره گردشگری و آشوری ده و پتروشیمی و نیز عده‌ای انگار کمر به قتل این منطقه بستند.

گفتنی است مجتمع پتروشیمی میانکاله. طرح تبدیل گاز طبیعی به متان و سپس پروپیلن است که در بخش اول آن، واحد‌های مشابهی را در عسلویه و کنگان وجود دارد، اما در بخش دوم آن، هنوز هیچ واحدی با این دانش فنی در کشور اجرایی نشده، اما قبل از دریافت مجوز زیست محیطی در هیئت وزیران به تصویب رسیده است.