راه نجات کشور از بحران خاموشی چیست؟
راه نجات کشور از بحران خاموشی چیست؟
راه نجات کشور از بحران خاموشی‌ها اجرای کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید با احداث و تکمیل سریع واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و گازی، رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های خورشیدی توسط بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با آغاز اوج گرما و نزدیک شدن به تابستان همه ساله شاهد خاموشی برق در کشور هستیم و پیش بینی می‌شود که این روند در سال‌جاری شدت بیشتری به خود بگیرد؛ چرا که هنوز به پیک گرم سال وارد نشدیم خاموشی‌ها شروع شده است.

بسیاری از کارشناسان انرژی دلیل اصلی این موضوع را عدم سرمایه‌گذاری کافی در افزایش ظرفیت‌های تولید، به روزرسانی تجهیزات نیروگاهی و عبور میزان تقاضای برق در تابستان از سقف تولید عنوان می‌کنند. همچنین کاهش بارندگی‌ها، کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها، استخراج رمزارز‌ها و افزایش مصرف برق، بخشی از دیگری از این عوامل است که به این مشکلات دامن می‌زنند.

براساس گزارش بدست آمده در تابستان سال گذشته، کسری تراز برق به حدود ۱۵ هزار مگاوات رسید و وزیر نیرو پیش‌بینی کرد که اگر شرایط تابستان ۱۴۰۱ از نظر گرما و منابع آبی، مثل تابستان ۱۴۰۰ باشد در تابستان ۱۴۰۱ با ۱۸ هزار مگاوات کسری در تراز برق مواجه‌ایم.

راهکار نجات کشور از بحران خاموشی‌ها اجرای کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید با احداث و تکمیل سریع واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و گازی، رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های خورشیدی توسط بخش خصوصی (در کشور ظرفیت انرژی خورشیدی حدود ۱۰۰‌هزار مگاوات و انرژی بادی ۶۰‌هزار مگاوات برآورد شده است)، بهبود بازده مصرف انرژی وسایل برقی خانگی ساخت داخل با هماهنگی وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران، بهبود رابطه مالی وزارت نیرو و بخش خصوصی، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور به منظور سیاست‌گذاری چابک و منسجم و هماهنگ در حوزه انرژی، اصلاح نظام حکمرانی صنعت برق از طریق تاسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق در سریع‌ترین زمان ممکن، تامین ارز مورد نیاز برای نیروگاه‌های در حال احداث و تعمیر برای تامین قطعات و تجهیزات نیروگاهی و تسریع در ترخیص واردات آن از جمله برخی از این پیشنهادهاست.